Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Skatt och lön fråga

Inlägg 1 av 7

2006-01-07, kl 20:35

username

Lacki
Ki

Inlägg: 8

Skatt och lön fråga

Om jag får 50 000 i månaden för att utföra ett visst jobb som jag tex gör själv, jag betalar mig själv en lön på 40 kronor i timmen och arbetsgivaravgifterna... det som blir över rör jag inte utan det blir företagets pengar.. måste jag skatta pengarna ändån?

får man erbjuda hur låg timlön man vill till någon? ska väl inte vara några problem om den andra accepterar?

Har ni något råd hur man kan komma undan en del skattebetalning på lagligt sätt?

inte kul att jobba ihjäl sig för att betala staten

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-01-07, kl 23:10

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Förstår din fråga och du är inte ensam att ställa den men svaren är många. det är sådant jag ger råd om. Det är många faktorer man ska väga in det tar tid och kostar en hel del men ger desto mer i utdelning om man följer mina råd. Jag ser många som startar först och frågar sen, det är en besvärligare väg att gå. mig når man på [email protected]
Lars

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-01-08, kl 00:01

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du skriver inte vilken bolagsform det gäller och då är det svårt att svara på frågan. Det är stor skillnad mellan ett AB och en enskild firma i detta fall. I rpincip kan man säga att allt resultat ska beskattas, endera hos dig genom att du tar ut resultatet i lön eller hos bolaget som vinst. Är det ett AB så har du ju alltid en lågbeskattad utdelning du kan använda dig av där skatteeffekten är lägre, men den möjligheten har du inte i en enskild firma. Sedan är ju också frågan vad det egentligen är du vill åtadkomma. Är det att du ska få så mycket som möjligt i din egen plånbok just nu eller att du ska skapa ett så bra företag som möjligt som kan generera ännu bättre resultat till dig på lite längre sikt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-01-08, kl 02:20

username

Lacki
Ki

Inlägg: 8

Tack för svaren.
Det är en enskild firma vi talar om just nu.
För att ge svar på dina frågor karinj så är min ide att på sikt skapa ett företag med 30+ anställda. Just nu blir jag tvungen att jobba själv för att få ihop en lön. Som alla vill jag få ut så mycket som möjligt i början för att ge mig själv och företaget en trygghet genom att investera mer pengar i det.
Men om jag har förstått det rätt så kan jag t.ex betala ut sammanlagda löner på 20 000 kr och de 30 000 som blir kvar kan jag skatta med vilken % ? eller kan jag investera pengar i aktier exempel och slippa skatten för dagen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-01-10, kl 21:41

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

I en enskild firma beskattas du för resultatet, detta blir din lön oavsett om du tar ut den eller inte. När du sedan gör själva uttaget rent faktiskt så händer inget skattemässigt.

För att likställa EF med AB och därmed underlätta för företaget att växa och göra investeringar finns regler om expansionsfond. De går ut på att du i deklarationen kan undvika att skatta för resultatet som lön, och istället erlägga en "depositionsskatt" på 28%. Alltså ungefär som ett AB. Resterande pengar kan alltså arbeta kvar i företaget. Vill du sedan ta ut dem, så löser du upp expansionsfonden och får då betala skatt och egenavgifter, precis som om du aldrig använt dig av exp.fonden. Samtidigt får du tillbaka din erlagda depositionsskatt.

Innan du gör detta bör du dock använda dig av räntefördelning och periodiseringsfond.

Genom detta förfarande kan man i säga att, ja - du kan ge dig själv hur låg lön som helst, även om man rent principiellt inte anses som anställd i sin EF.

Och det finns heller ingen lagstadgad minimilön i sverige, du kan alltså i teorin betala hur lite som helst till person som du anställer. Fackföreningarna lär dock inte gilla det, men så länge det är väldigt få anställda/facken inte får nys om det så bör det inte vara några problem.

Detta är inte så himla svåra regler och inget du behöver betala rådgivare en massa pengar för.

Möjligen kan det finnas andra upplägg i gråzoner hit och dit, detta är dock inget jag rekommenderar att haka på, då det ofta kostar mer än det smakar och det i slutändan ändå kan gå åt skogen.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-01-11, kl 09:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Citat:

Ursprungligen postat av:

Som alla vill jag få ut så mycket som möjligt i början för att ge mig själv och företaget en trygghet genom att investera mer pengar i det.



Det är en kontradiktion som inte går ihop. Om du tar ut så mycket som möjligt i början skapar det ingen trygghet för företaget, bara för dig själv. Det är bättre att låta pengarna vara kvar i bolaget och jobba för framtiden. Varför låta pengarna beskattas hos dig och sedan vända in i bolaget igen för investering? Av 100 kr blir det kvar 50 att återinvestera istället för 72 om de får vara kvar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-01-16, kl 00:13

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om det var mitt inlägg som mrnowherman menar med gråzon, så kan jag hålla med om det men den står inte jag för utan skattemyndigheten och det har jag dom på, och inte bara en. Så ska man gå på gråzon är det bäst att överhuvudtaget inte starta något företag, och det vore synd.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat