Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Skatt/egenavgifter/moms för enskild firma

Inlägg 1 av 9

2016-11-18, kl 22:47

Matthias87

Matthias87

Inlägg: 4

Skatt/egenavgifter/moms för enskild firma

Hej!

Jag vill starta igång en enskild firma, då jag har möjlighet att köpa in en produkt jag verkligen tror på. Jag förstår dock inte hur mycket jag måste räkna med att jag kommer betala i skatt/egenavgifter/moms osv.

Så här har jag förstått det, för att ge ett exempel:

Jag kommer vid start att sätta in 100.000kr på firmans konto. Jag köper sedan hem produkter från distributören för 100.000kr inkl moms på 25%, som sedan säljs för 200.000kr inkl moms på 25%.

Då har jag alltså intäkter på 200.000kr och kostnader på 100.000kr, vilket innebär en vinst på 100.000kr. Det är efter detta som jag tycker det blir rörigt.

Skall jag nu först och främst betala moms på vinsten efter att ha dragit av momsen för inköpskostnaden minus momsen för intäkterna, alltås 25.000kr i moms?
Då har jag 75.000kr kvar.
Efter detta så skall man dra av för egenavgifterna, ett schablonavdrag på 25%, alltså 18.700kr, vilket ger mig 56.300kr kvar?
Och nu på detta så är det skatten på ca 30%? Då har jag 39.410kr kvar i slutändan som är mina skattade och klara?

Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh Matthias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2017-01-02, kl 06:31

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

OK, lite sent svar för din del kanske men:
Blanda inte ihop moms och skatt mm. Momsen är aldrig en kostnad för dig men den måste hanteras. Du betalar ju moms när du köper in något men får tillbaka den från Skatteverket efter att du momsdeklarerat den summan (du måste vara momsregistrerad först). Du tar betalt moms från dina kunder men betalar sedan in den summan till Skatteverket. Så moms är aldrig en kostnad eller inkomst men en likviditetsfråga för du måste hantera dessa pengar. Momsen är 25% på summan exklusive moms och 20% på summan inklusive moms. Så:

Om du köper in för 100.000:- så är din kostnad 80.000:- men dessutom måste du betala 20.000:- i moms som du får tillbaka.
När du säljer för 200.000:- (inklusive moms) betalar du 40.000:- till skatteverket men behåller 160.000 som är din intäkt. 160.000 minus 80.000 blir 80.000 som är din vinst.
På vinsten, om du har enskild firma betalar du kommunalskatt och landstingsskatt som varierar beroende på kommun. Sedan betalar du egenavgifter (så du kan få pension och sjukpenning mm). Det brukar sammantaget bli ungefär 50% så det blir då kvar 40.000:- att stoppa i fickan.

Men:
1- Innan du betalar skatt och egenavgifter får du dra av de andra utgifter som ditt företag har. Som resor, dator, osv - dvs de utgifter som har med ditt företag att göra - inte dina privata utgifter.
2. Om du köper in varor måste du kanske betala frakt. Och om du köper in från ett annat land utanför EU så måste du kanske betala tull på varan. Frakt och tull får du också dra av innan du betalar skatt. I sällsynta fall betalar man dessutom extra skatt, så kallad punktskatt - betalas exempelvis för varor som parfymer och alkohol. Också i sällsynta fall måste man ha en importlicens för en vara - men gäller bara för mycket få varor från speciella länder - det är Kommerskollegium som hanterar detta.
3. Om du skall importera mat/livsmedel/drycker måste du registrera dig hos livsmedelsverket och få en importkod för detta plus få ett OK av kommunens Hälsö eller miljönämnd för att hantera varorna. För produkter med medicinsk effekt behövs också olika tillstånd, osv, men de flesta varor kräver inget sådant.
4. Du får importera varor ganska fritt inom EU/EES. Men aldrig kopior på varumärkesprodukter. Du får inte heller importera varor med varumärken eller designskydd etc från land utanför EU utan att rättighetsinnehavaren gett tillstånd för detta. T.ex. får du inte importera Nike-skor från Kina. Men säkert kommer ett litet kinesiskt skoföretag bara bli glad om du importerar deras skor.

Ungefär så

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2017-01-02, kl 08:07

Matthias87

Matthias87

Inlägg: 4

Tack för ditt svar PeterK!





Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2017-01-02, kl 08:16

Matthias87

Matthias87

Inlägg: 4

När jag dragit av mina utgifter från intäkterna, alltså 160.000kr minus 80.000kr, så har jag alltså 80.000kr i vinst. Så långt är jag med.
Men då har jag ju betalat in 40.000kr i moms plus de 20.000kr i moms som jag betalade när jag köpte in varorna, då ska jag väl ha tillbaka 20.000kr från Skatteverket? Man ska väl dra av momsen från när man köper in på momsen när man säljer?

Så på mina intäkter på 160.000kr ska jag väl också lägga till 20.000kr som jag får tillbaka på momsen?

Sedan undrar jag om jag verkligen måste betala så mycket i egenavgifter när jag har mitt företag vid sidan om en fast heltidsanställning? Där får jag ju redan pension och sjukpenning.
I en tråd i ett annat forum så trodde en person som svarade där att jag skulle få skatt och egenavgifter på 25% totalt.

Mvh Matthias



Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2017-01-02, kl 13:10

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Exakt när och hur du betalar momsen beror på varifrån du köper varorna, dvs Sverige, EU eller utanför EU har lite olika regler.

Men när du betalar 20.000 i moms när du köper in. Du skall betala 40.000 i moms när du säljer för dubbla summan. Om detta sker snabbt så allt hamnar på en enda momsdeklaration så skall du betala in 40.000 men få tillbaka 20.000, så du betalar då in mellanskillnaden 20.000 så att du till slut fått in 40.000 av dina kunder och betalat lika mycket till Skatteverket. Summan skall alltid bli noll. 40.000 in minus 20.000 ut du redan betalat minus 20.000 du betalar när du deklarerar blir just NOLL. Sedan kan det ju hända att olika summor hamnar på olika deklarationer vid olika tillfällen, t.ex. att du betalar momsen för varorna när de kommer men inte hinner sälja allt omedelbart utan försäljningen hamnar på flera olika momsdeklarationer.

Så en sak till: Du kan, om du har mindre omsättning deklarera årsvis. Men annars i princip månadsvis. Observera att Skatteverket i det senare fallet vill att man ger in en vad vi kan kalla prognosdeklaration där du berättar hur mycket pengar du tror att du kommer tjäna under året, baserat på planerade utgifter och inkomster. Sedan vill Skatteverket att man betalar månadsvis - oavsett hur mycket man får in just den månaden. Då kan du i början begära just att få årsdeklaration men viktigt då att du sparar de momspengar och skattepengar du senare måste betala till Skatteverket - så du inte gör av med dom pengarna och får straffskatt om du inte kan betala när på betalningsdagen.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2017-01-02, kl 13:13

Matthias87

Matthias87

Inlägg: 4

Tack för ytterligare svar!

Ja, men då var det som jag skrev då alltså.

Men gällande egenavgifterna, kommer jag fortfarande ha lika höga egenavgifter om jag har en fast heltidsanställning utöver egna firman?

Mvh Matthias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2017-01-03, kl 06:51

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Egenavgifter: Ja samma regler - och om summan av lön och vinst i företaget överskrider gränsen för statlig skatt blir det statlig skatt också.

Undantag: Om verksamheten är så liten och så utformad att den kan betraktas som en hobby - då gäller andra regler.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2017-01-03, kl 06:51

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Egenavgifter: Ja samma regler - och om summan av lön och vinst i företaget överskrider gränsen för statlig skatt blir det statlig skatt också.

Undantag: Om verksamheten är så liten och så utformad att den kan betraktas som en hobby - då gäller andra regler.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2017-02-07, kl 00:42

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Att gå med förlust första åren är inget fel snarare tvärtom då slipper man allt krångel med vad man ska betala. Så har man eget kapital är det bäst att låna ut det till företaget i den enskilda firman och sedan återta det allt eftersom pengar kommer in istället för att ha dem på banken till 0,1% ränta eller ännu sämre. Man kan även göra förlustavdrag mot pension de första 5 åren, men det är sämre. Under Juridik kan du läsa lite mer om min tråd idag.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat