Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

sälja web tjänster från Hong Kong

Inlägg 1 av 5

2010-04-16, kl 12:20

kallep

kallep

Inlägg: 3

sälja web tjänster från Hong Kong

Jag är en svensk webb utvecklare som bott i Kina under en längre tid. Jag funderar på att sätta upp ett företag som säljer webbsidor/tjänster online men har några frågor jag inte kan hitta svar på.

Min första fråga gäller om jag ska registrera ett företag i Sverige eller ej. Eftersom jag inte har en adress i Sverige och jag kommer att sälja de här tjänsterna inte enbart till svenska företag så kan jag inte se någon direkt anledning att registrera ett företag i Sverige.

Vad jag funderar på är hur det fungerar med betalning och kundernas möjlighet att köpa den här typen av tjänster från i det här fallet Hong kong.

1. Om ett svenskt företag köper en tjänst från ett företag utomlands är det något det svenska företaget behöver tänka på när det gäller att betala skatt, moms? Finns det något som gör att svenska företag undviker att köpa den här typen av tjänster från utlandet?

2. Jag har som sagt inte varit i Sverige på många år så min andra fråga gäller hur Svenska företag ser på online betalningar. Betala online med paypal eller kredit kort är det något som svensken och svenska företag är vana vid? Eller kan man (bör man?) ta betalt via något mer traditionellt sätt för att få fler kunder?

3. Är det något annat jag bör tänka på?

tacksam för svar och funderingar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2010-04-16, kl 22:12

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Hej Johan,

1.)Svenska företag är mycket vana vid att köpa varor från företag på andra kontinenter, men tjänster fordrar troligtvis att du reggar ett "svenskt" företag för att öka tilliten till tjänsterna så att åtminstone svenska företag skall våga köpa tjänsterna. De bör ju även kunna nå någon på rätt språk om det skall kännas tillförlitligt. Skatt och moms tas upp och behandlas som vid annan import så det torde inte bli några problem.

2.) Jag tror att de mindre företagen är mera benägna att betala med kort och/eller via Paypal. Svenskar (både företagare och privatpersoner) är vana vid att betala för varor från utländska siter med kontokort - Men - Asien har en smula dåligt rykte både vad gäller varor och tjänster - Risken är att kunderna sorterar in Hong Kong i det generella Asien. Framgår det att du som svensk står bakom ökar antagligen chanserna betydligt !

Ordentliga kontaktuppgifter, bra support på svenska, och möjligheter att identifiera företaget (tex via ett svenskt AB) ökar garanterat möjligheterna att lyckas !

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2010-04-18, kl 12:34

kallep

kallep

Inlägg: 3

Tack Magnus för ett bra svar på mina frågor. Det var mer än jag hoppats på. Det är bara en detalj som jag inte är riktigt säker på hur jag ska tolka. Du skriver *Skatt och moms tas upp och behandlas som vid annan import så det torde inte bli några problem*
Betyder det att jag inte behöver bry mig om svensk moms om nu företaget är registrerat i Hongkong? Är det några andra avgifter / skatter jag eller köparen behöver betala om de köper en tjänst av mig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2010-04-19, kl 21:24

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Hej igen Johan, det här är inte helt solklart för mig när det gäller tjänster, men för ren import av varor/tjänster debiterar du den eventuella moms/skatt som krävs i ursprungslandet (kina), den svenska kunden skattar efter svenska tullregler vilket innebär att han gör en moms/skattedeklaration inom 2 veckor från betalningsdatum som lyfts direkt ur den månatliga/kvartalsmomsdeklarationen. Du krävs inte på någonting "från" sverige, bara från ursprungslandet (Kina).

Om du däremot tecknar ett svenskt AB via ett brittiskt LTD (med svensk filial som AB) måste du antagligen fakturera/debitera svensk moms samt även deklarera hela rörelsen (AB't) i sverige (25% moms, + strafftull ca 6% för företag som befinner sig utanför EU).

Ett alternativ kan vara att teckna ett LTD (UK), utan att öppna svensk filial (AB), då betalar kunderna ingen moms alls eftersom det är handel inom EU.
Att teckna LTD kräver ingen insats (AB kräver 100.000:- just nu). LTD kan tecknas av dig själv, men enklast är att köpa ett för mellan 1.000-10.000 SEK - Då ingår allt inkl brittisk adress (Nödvändigt), vidarebefodran av post, telefon, revisor (nödvändigt), mm till din "riktiga" adress i Kina.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2010-07-15, kl 14:14

kallep

kallep

Inlägg: 3

Jag har inte loggat in här på länge, Tack Magnus för ditt svar i efterhand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat