Inlägg 1 av 5
2010-04-16, kl 12:20
sälja web tjänster från Hong Kong
Jag är en svensk webb utvecklare som bott i Kina under en längre tid. Jag funderar på att sätta upp ett företag som säljer webbsidor/tjänster online men har några frågor jag inte kan hitta svar på.
Min första fråga gäller om jag ska registrera ett företag i Sverige eller ej. Eftersom jag inte har en adress i Sverige och jag kommer att sälja de här tjänsterna inte enbart till svenska företag så kan jag inte se någon direkt anledning att registrera ett företag i Sverige.
Vad jag funderar på är hur det fungerar med betalning och kundernas möjlighet att köpa den här typen av tjänster från i det här fallet Hong kong.
1. Om ett svenskt företag köper en tjänst från ett företag utomlands är det något det svenska företaget behöver tänka på när det gäller att betala skatt, moms? Finns det något som gör att svenska företag undviker att köpa den här typen av tjänster från utlandet?
2. Jag har som sagt inte varit i Sverige på många år så min andra fråga gäller hur Svenska företag ser på online betalningar. Betala online med paypal eller kredit kort är det något som svensken och svenska företag är vana vid? Eller kan man (bör man?) ta betalt via något mer traditionellt sätt för att få fler kunder?
3. Är det något annat jag bör tänka på?
tacksam för svar och funderingar
Svara Svara med citat