Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Regler importera kläder från kina/Asien

Inlägg 1 av 2

2016-12-07, kl 20:38

mrms

mrms

Inlägg: 1

Regler importera kläder från kina/Asien

Är det några speciella regler på kläder som importeras från
Kina/utanför eu som ska följas om man vill sälja dem i fysisk mindre butik i sverige?
Jag ringde kommerskollegiet men de bad mig maila och har inte fått svar på en vecka nu..

Eller är det bara att importera ett plagg (och givetvis tulla och momsa det) och sedan sälja det i affär eller måste plaggen ha några tydliga märkningar/innehållsförtäckning mm?
Jag ringde tullen om importlicens men han sa att det bara var att importera på han utan det. Han verkade mest förvånad att jag frågade.
Importlicens är kanske något som behövdes förut?
Hur "gör" andra?

Jag läste om REACH (kemikalier) och regler där men det verkar ju vara lite si och så med det även från stora kedjor, läste mågon artikel i DN om att stora kedjors kläder innehåll höga halter av vissa kemikalier, så hur ligger det till med följandet av Reach?

/Micke

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2016-12-14, kl 13:41

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Importlicens krävs för vissa varor från vissa länder. Men just nu, vad jag vet, inte för kläder från Kina. Att kläderna är gjorda av material utan felaktiga kemikalier och tillverkade etiskt är att starkt rekommendera. För vissa länder gäller att tullen blir lägre med ursprungscertifikat.

(Vi tillverkar kläder i Indien.)

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat