Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Räntefördelning N6

Inlägg 1 av 16

2007-04-07, kl 14:27

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Räntefördelning N6

Hej
Har nu fått begrepp på expansionsfond, så nu behöver jag information om räntefördelning, hoppas nån kan förklara så jag förstår?
Hade i början av ifjol tillgångar med 72510 kr och inge skulder.
Kan nån förklara hur jag ska avsätta 5989 som det blir.
Är det nån ide? ska jag betala tillbaka pengarna nån gång osv.
hur fungerar det hela?
hur blir det nästa år och nästkommande år osv?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 16

2007-04-07, kl 15:44

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Dessa 5989 som du räknat fram på N6 blanketten 72510*8,26% är en beräknad ränteinkomst på de tillgångar du har innestående i företaget (eget kapital). När du beräknar årets inkomst på N1 elle N2 blanketten får du behandla dennna ränteersättning som en sådan och betalar endast 30 % skatt på den.

Varje år får du göra en sådan beräkning om tillgångarna överstiger 50000 kr och och får då del av denna förmånligare beskattning av årets resultat.

Ulf Bjarme

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 16

2007-04-07, kl 17:44

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Ulf Bjarme: Dessa 5989 som du räknat fram på N6 blanketten 72510*8,26% är en beräknad ränteinkomst på de tillgångar du har innestående i företaget (eget kapital). När du beräknar årets inkomst på N1 elle N2 blanketten får du behandla dennna ränteersättning som en sådan och betalar endast 30 % skatt på den.

Varje år får du göra en sådan beräkning om tillgångarna överstiger 50000 kr och och får då del av denna förmånligare beskattning av årets resultat.

Ulf Bjarme

Om jag nu gör detta avdrag, med räntefonden och minskar skatten med ? i år.
Måste man räkna på detta avdrag ett annat år? så det i slutändan kommer surt efter?
eller är detta en förmån som man ska tacka och ta emot om tillgångarna överstiger 50000? göra avdrag varje år om det går?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 16

2007-04-07, kl 18:00

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Vad menas med den avdragna räntan ska jag ta upp som en ränteintäkt i inkomstlaget kapital???? och samtidigt får jag göra avdrag för motsvarande belopp i näringsverksamheten?= positiv räntefördelning

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 16

2007-04-07, kl 20:18

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Detta är en av de olika skatteregler som finns för att utjämna skattekonsekvenskerna för olika bolagsformer.

Om väljer AB som bolagsform kan en viss del av bolagets vinst delas ut till aktieägarna och beskattas i kapital till 30% skatt, istället för egenavgifter och vanlig löneskatt. I en enskild firma finns ju inte samma krav på kapital men därmed är det ju inte sagt att man för den skull inte har ett stort kapital bundet i sin firma. För att även den som väljer enkild firma som företagsformska kunna få en viss kapitalavkastning på sitt satsade kapital på samma sätt somdensom väljer AB som bolagsform finns räntefördelningen. Man flyttar helt enkelt den del av firmans resultat från näringsverksamhet till kapital och slipper på så vis att betala egenavgifter på den summan.
På samma sätt (fast tvärtom) gäller närdet ärnegativ räntefördelning. Om man tar utmycket mer pengar ur firman än vad man tjänar så kan det bara fungera omman tar lån på företaget men konsumerar upp detta privat. Då ska man inte kunna sänka firmans resultat genom räntorna på detta lånutan man måste göra en negativ räntefördelning genom att höja resultatet med en viss ränta och iställetta upp den räntekonstnaden under kapital.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 16

2007-04-07, kl 21:53

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Rent tekniskt har Skatteverket utformat det så att du drar av det positiva räntefördelningsbeloppet under punkt 822 på N1 eller N2 blanketten samt för in summan på inkomstdeklarationen sidan 2 kod 52. Det är ett sätt att likställa enskild näringsverksamhet med AB (se Karins utmärkta förklaring ovan) och du kan göra detta varje år utan några framtida skattekonsekvenser. 

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 16

2007-04-07, kl 22:06

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

tack för bra svar från er båda.
Men är det verkligen en positiv räntefördelning. Det enda tillgången jag hade 1/1-06 va pengarna på kontot 72510 kr, inga skulder hade jag.
 Negativ räntefördelning innebär??????
Jag är nog lite trög så ni får stå ut med mina frågor lite till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 16

2007-04-07, kl 23:50

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Du hade 72 510 i tillgångar i näringsverksamheten vid årets början och får därmed göra en positv räntefördelning med 5 989 kr.

Negativ räntefördelnig innebär det omvända mot positiv. Dvs du får lägga till den som en inkomsten på N1 eller N2 blanketten samt dra av beloppet på inkomsdeklarationen vid kod 55 sidan 2.
Negativ räntefördelning måste du göra om du vid beräkningen på N6 blanketten har ett underskott vid årets början som är större än 50 000 kr.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 16

2007-04-08, kl 10:12

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Tack, nu förstår jag

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 16

2007-04-09, kl 09:09

mindibella

mindibella

Inlägg: 43

Vill bara veta vad jag egentligen tjänar på att avsätta till ex-fonden? Eller kan jag förlora ochså? ge gärna lite exempel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2