Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

Pdf, hvordan gjör man katalog!

Inlägg 1 av 19

2007-10-19, kl 21:55

selmi

selmi

Inlägg: 50

Pdf, hvordan gjör man katalog!

Hvordan kan man enkelt gjöre en produktkatalog og gjöre den om til pdf selv?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 19

2007-10-19, kl 22:19

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

Hej!
Det finns mycket freeware/shareware för att skapa PDF filer. Sök på www.download.com.

Enklast är det naturligtvis med Adobe Acrobat Profesional.
Om du har den, då kan du skapa produktkatalogen i MS Word t ex och spara som PDF ("skriv ut som PDF").

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 19

2007-10-19, kl 22:32

selmi

selmi

Inlägg: 50

Takk!  Adobe proff koster vel mange penger? Kan jeg gjöre en katalog i HP photosmart og få den gjordt om til en pdf?
Hva er enkleste måten for meg å lage en katalog på når jeg ikke har mye erfaringer med dette?
 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 19

2007-10-19, kl 22:57

selmi

selmi

Inlägg: 50

Hva med Abode Acrobat 8 Standard Uppgradering?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 19

2007-10-19, kl 22:59

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Det är inte bara pdf som du ska tänka på om din produktkatalog avser att användas för tryck.

Word är inget bra layoutprogram för detta. Rekommenderade layoutprogram är ex Indesign, Quark, Pagemaker (Om sådan än används). Med dessa program har du bättre kontroll på placering av objekt, färgprofiler kopplade till bilder och färgade texter mm. Program för att redigera bilderna rekommenderas Photoshop eller illustrator (finns även vissa gratisprogram så som GIMP mfl men hur pass användarvänliga dessa är kan jag inte svara på)

Dock kan word funka utmärkt om du inte har högre krav på din produktkatalog.

PDF kan vilken tryckare som helst hjälpa dig med samt hur du ska spara dokumentet för att få ut mesta möjliga i trycksaksproduktion. Men det är då viktigt att du har med dig alla filer till tryckeriet som används till katalogen. Så som bilder, logotyper, typsnitt. Men kom ihåg Word är inte perfekt för hantering av färger som regleras efter tryckeriers, skrivares eller bildskärmars färgprofiler sk ICC-profiler. 

Adobe paketet kostar en hel del pengar men kan vara lönsamt i löpande produktion. Dock tar det en bra stund att lära sig använda allt. Se bara till att du köper rätt Adobe-paket. Senaste versionen är Adobe CS3. Paketet du söker efter ska innehålla Indesign, Illustrator, Photoshop, Acrobat. Dessa program går att köpa löst men då blir det enormt ycket dyrare.

Är du osäker på hur du gör och om du funderar på att lägga ut arbetet så jobbar jag bland annat med grafisk produktion för reklam, trycksaker etc. Du finner mer info på min webbsida.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 19

2007-10-19, kl 23:03

selmi

selmi

Inlägg: 50

en annen ting Daniel, det virker som du vet en hel del om data og programmer. I går oppstod det ett lite problem på pcn min. Jeg kan ikke åpne bilder eller åpne bilder i vedlegg lengere. Hva kan jeg gjöre for å laga feilen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 19

2007-10-19, kl 23:12

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Kan du förklara vad "vedlegg" är? Jag gissar på webläsaren?

Vilken typ av bilder öppnar sig inte hur yttrar sig felet? Något meddelande?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 19

2007-10-19, kl 23:14

selmi

selmi

Inlägg: 50

Adobe CS3 14244 kroner!! Det er ikke noe som er aktuelt for öyeblikket. Min ide er först å fremst å gjöre en enkel produktkatalog som jeg kan sende kunder via mail i pdf. Men som jeg også kan skrive ut hjemme og hefte sammen. Vi er helt nystartet og har så utolig lite kapital.
Kan jeg gjöre sidene i HP photosmart og lagre dem som pdf med Abode Acrobat 8 Standard Uppgradering program?
Jeg setter stor pris på at dere hjelper oss!! Takk!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 19

2007-10-19, kl 23:18

selmi

selmi

Inlägg: 50

Når jeg mottar bilder på mail og skal åpne dem så vil de ikke eller når jeg går inn på min mappe med bilder så vil de heller ikke åpne seg.

Adobe Reader could not open TPN125,10 jpg because it is either not a supported file type or because the file has been damaged....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 19

2007-10-19, kl 23:31

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Ja det låter som det billigaste alternativet av CS3 paket.

Du kan leta efter om någon har en gammal Pagemaker som också går att göra layout i. Dem kan du nog få billigt i dagens läge.

Är det bara en uppgradering av Acrobat så kräver det att du har en originallicens i botten. Är det bara Acrobat reader så blir det svårare.

Ok då förstår jag att det rör sig om bilder i ett mailprogram. Eller mapp. Har du provat att i mailprogrammet högerklicka på bilden eller bildlänken och välja spara mål som (Placera den ex på skrivbordet) se om du sedan kan öppna den därifrån. Troligen verkar dock filen skadad som är det sista du skriver. Men en sak som stör mig är att du vill öppna den med Adobe reader. Vad händer om du högerklickar på bildfilen i mappen och väljer *Förhandsgranska (eller 'Preview')?
Vad för operativsystem på datorn kör du?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2