Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Om utrangering

Inlägg 1 av 2

2004-11-17, kl 11:58

username

Eline
Engman

Inlägg: 10

Om utrangering

Alltså, vi säger att företaget har köpt t.ex. en borrmaskin på 10 000kr. Bokfört den på 1220 och har gjort avskrivningar med 20%. Nu efter ett år har den gått sönder, blivit oanvändbar. Får jag då utrangera den övriga bokförda summan (10 000-avskrivningarna). Om jag, då på vilka konton och behövs det något dokument som bevisar att så är fallet.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2004-11-17, kl 19:45

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När något utrangeras hanteras det bokföringsmässigt egentligen som en försäljning av inventarien med ett utpris på 0:-. Kreditera 1220 Inventarier med i dit fall 10.000, debitera 1229 Värdeminskning inventarier med 2.000 (varför har du inte gjort maximala avskrivningar) och differansen 8.000 bokas som förlust vid avyttring av anläggnngstillgång. Detta kommer sedan att ev påverka din möjlighet till avskrivningar på andra inventarier detta år. Egentligen behövs inget underlag för utrangeringen men om man köper något för 10.000 och efter ett år utrangerar det, dvs anser att det inte är lönt att reparera det, så skulle nog jag iallafall rekommendera att man på något sätt kan dokumentera detta. Och då är det inte så mycket dokument som det handlar om utan att kunna visa på att den trasiga oanvändbara maskinen förtfarande står i en hörna någonstanns samt att man kan visa den nya man köpt istället.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat