Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Någon erfaren från tvål branschen här på forumet?

Inlägg 1 av 7

2011-01-25, kl 19:19

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Någon erfaren från tvål branschen här på forumet?

Söker efter personer som har erfarenhet av att driva bolag i tvål branschen, investerat i bolag i tvålbranschen, har god insikt om marknadens storlek (Sverige främst), viktiga aktörer etc.Jag vill ha de vassaste mentorerna, rådgivarna och hjälpredorna jag kan få tag i. Kan erbjuda ägarskap i mitt första tvål importeringsbolag, anställningsmöjligheter (VD position först och främst) etc.Tveka inte att sända mig ett PM (som sedan leder vidare till email, telefon och sist personligt möte) om du vet om att du uppfyller kraven ovan. Jag vill bara ha kontakt med folk som är kunniga av tvål branschen enbart. Jag behöver kött på benen när det gäller tvål branschen nämligen.

Mvh
Mathias Olsson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2011-03-07, kl 17:05

roblu

roblu

Inlägg: 52

Jag har jobbat med import av tvålar sedan 2000, kan tipsa dig om att det inte är en branch du vill in i !1. Vanliga butiker vill inte sälja "hårda" tvålar utan bara flytande, sen har de krav som inte är av dess like. 2. Presentbutiker (de flesta) överlever inte mer än 1-2 år även i högkonjunktur. Första säsongen går det bra, nästa säsong vill de ha nytt sortiment och tredje-fjärde säsongen går de omkull. Dvs du får inga återkommande ordrar. 3. Du kan sälja till lågprisbutiker men då är det bara lägsta pris som gäller och du tävlar inte bara mot andra svenska företag utan leverantörer från hela världen och alla vill vara billigare än du. Trots att vi hade största butiken i sverige som kund och över  200 återförsäljare på våra 20 sorters tvålar så gick det knappt att tjäna pengar.Vi sålde ut lagret och slutade 2010 efter 10 år.Så mitt tips till dig är att sälja något annat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2011-03-08, kl 13:26

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Roblu.tackar för tipsen, men jag tänker sälja premium tvålar och kommer därför inte konkurera på lägsta pris. Lägsta pris slutar alltid med konkurser så jag håller med om det du säger.

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2011-03-08, kl 15:00

roblu

roblu

Inlägg: 52

Hej !Det är samma med alla tvålar, vi har också sålt tvålar som kostar kring 90-100kr st, problemet är att kunderna inte vill köpa bara en produkt från ett företag utan du måste ha ett utbud (vi körde vid ett tillfälle med drygt 170 olika sorters tvålar).Och har man riktigt dyra tvålar konkurrerar du med lyxmärken som Elisabeth Arden etc. Dvs. företag som har ett utbud av andra produkter och är kända på marknaden, dessutom har de nästan outtömmliga resurser till marknadsföring eftersom de kan vinstmaximera genom att ha global närvaro på marknaden.Går du från att ha billiga tvålar som säljer i mängd till att sälja ultra dyra så är det så få som köper dem att man inte får några riktiga volymer (betänk att de flesta presentbutiker vill ha minst 3 gånger pengarna när de säljer produktern inkl moms, dvs säljer du för 20 exkl.moms säljer de för 60 inkl.moms). Och man måste sälja väldigt mycket tvålar á 20 kr för att få ut en rimlig lön + företagets kostnader.Jag hävdar fortfarande att man inte ska sälja tvålar, det var poppis för ca 7-10 år sedan, men efter det har marknaden gått ner och ner, och folk köper inte tvålar som presenter som förr. Har du en riktigt dyr tvål och du inte vill konkurrera med lyxmärkena så måste den ha någon sorts egenskap som gör att den säljs av den anledningen, botar den psoriasis? Får man håret tillbaka? I så fall kan du sälja för snart nog vilket pris som helst och inget konkurrera då med din produkt i så fall då den är unik...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2011-03-09, kl 14:45

newworldnow2

newworldnow2

Inlägg: 77

Roblu,tackar för synpunkterna.Vi borde slå oss ihop och göra något med de här tvålarna som jag har. Jag har nog en hel del att lära mig av din erfarenhet i branschen. Se PM för min personliga email. Låt oss föra diskussionen vidare så och kanske även via telefon längre fram. Om du vill:)?MvhMathias

Mvh
Mathias Olsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2011-03-09, kl 14:51

roblu

roblu

Inlägg: 52

Tack för erbjudnadet men nej tack.Jag har lämnat tvålbranschen bakom mig och är less på den efter 10 år så jag vill inte hålla på med tvål något mera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2011-08-14, kl 07:42

Internet

Internet

Inlägg: 49

Jag tror på premium tvålar. Det finnas alltid n marknad för låg och hög oavsett låg och hög konjuktur. Skulle gå stenhårt på hotell och konferans anläggningar. Samarbets avtal med tidningar och kedjor. Ta på dig några gratis objekt som ref kund.

Gratis exp till bloggande kändisar kanske! Kör så det rycker!

db

Inläggets betyg
Svara Svara med citat