Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Momsfri frakt inom EU?

Inlägg 1 av 5

2010-09-17, kl 23:20

username

Susanna
Thyselius

Momsfri frakt inom EU?

Har gjort min första försäljning inom EU och kunden åberopar sitt VAT-nummer. Så långt är jag med. Jag drar av den för landet aktuella momsen för dem att betala i hemlandet och jag skickar in rapport till skatteverket om försäljningen.

Men frakten. Om försäljningen är momsfri ska frakten vara momsfri. Men om jag köper frakt av t.ex. posten så tillkommer ju moms? eller? ska jag stå för den eller kunden? Jag fattar inte hur jag ska göra och hur jag ska fakturera! Snälla HJÄLP!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2010-09-17, kl 23:22

username

Susanna
Thyselius

Jag ska göra ytterligare en försäljning i nästa vecka till EU och kommer då till samma problemställning. Kunden vill ha skickat med Bussgods då eftersom det är det billigaste alternativet för skrymmande textilier men hur fakturerar jag och hur bokför jag frakten...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2010-09-17, kl 23:22

username

Susanna
Thyselius

Jag ska göra ytterligare en försäljning i nästa vecka till EU och kommer då till samma problemställning. Kunden vill ha skickat med Bussgods då eftersom det är det billigaste alternativet för skrymmande textilier men hur fakturerar jag och hur bokför jag frakten...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2010-09-19, kl 10:24

hfohrman

hfohrman

Du tar ingen moms av kunden för frakten.

Sedan. OK du har ju handlat frakten från ett svenskt bolag och betalt moms. Men detta inköp bokför du ju som inköp med moms i din bokföring. Och sedan får du tillbaks denna moms vid nästa momsdeklaration.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2010-09-19, kl 14:58

username

Susanna
Thyselius

Ok, då vet jag hur jag ska göra! Tack för det! Susanna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat