Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

moms på begagnat?

Inlägg 1 av 3

2006-01-22, kl 12:59

wretborn

wretborn

Inlägg: 24

moms på begagnat?

Hej

Nog kan jag väl i min firmas namn handla begagnade saker från både privatpersoner och företag så länge man skriver ett kvitto?
Att man inte kan dra någon moms från köp av privatpersoner vet jag, men vid köp från andra företag så borde det väl gå? Kan jag automatiskt dra av momsen om jag handat en begagnad vara från ett företag och fått kvitto?

Jag har hört något om företag som säljer sina begagnade inventarier och utnyttjar detta för att få in "svarta pengar"?
Då faller väl min avdragsgillhet?

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-22, kl 18:54

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du har helt rätt. Det är moms på beg. från företag som får dras av under förutsättning att det finns kvitto, och att produkten används i företaget.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-22, kl 23:40

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

du kan bara lyfta moms om momsen är specifiserad på kvittot. Du kan ju inte veta om det företag du köper något begagnat från verkligen själva har köpt in det nytt. Har de i sin tur köpt begagnat från en privatperson är momsen "förbrukad" och du har ingen rätt att lyfta.
Ett bra exempel är begagnade bilar. Du köper en bil från ett bilföretag men det innebär ju inte att bilen alltid har varit ägd av företaget, det kan ha varit en privatperson som ägt bilen från början och i och med detta så finns inte momsen kvar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat