Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

Logotype

Inlägg 1 av 14

2007-08-15, kl 14:30

Tobbe32

Tobbe32

Inlägg: 4

Logotype

Hej!

Jag behöver en logotype. Är det någon som kan tipsa om seriösa företag som kan hjälpa till med detta?

Hittade ett par på nätet, Logofabriken och LogotypDesign. Båda utför arbetet till fast pris. Logofabriken, 5 200 kr + moms. LogotypDesign, 1 790 kr. Någon moms tillkommer inte?!  Någon som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för svar

Torbjörn

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2007-08-15, kl 18:00

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Hej Torbjörn!

Jag arbetar med bla att skapa profilerande logotyper och grafisk design. Kolla gärna på vår webbsida för mer information och stilprover. Du får gärna kontakta mig med frågor.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2007-08-21, kl 08:56

username

Emil
Ordasi

Inlägg: 1

Hej!

LogotypDesign har jag erfarenhet av... tyvärr.
De första förslagen levererades som utlovat inom 24h. Dock missuppfattade dom ganska rejält våra önskemål, men det kan ju hända den bästa. Gav dom mer info och har sedan inte hört av dom på 10 dagar. Dom svarar inte på sin supporttelefon, inte på de upprepade mail jag skickat och heller inte genom deras formulär på sidan. Ringde till huvudfirman i Norge... men dom svarar inte heller.
Min rekomendation är att du väljer ett företag som skickar faktura när jobbet är klart inte som LogotypDesign som tar betalt först och "jobbar" sedan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2007-08-21, kl 09:25

superstoffe

superstoffe

Inlägg: 5

Hej!

Jobbar själv som frilansande designer, och till stor del profilering. Vill du ha hjälp är du mycket välkommen att höra av dig!

Exempel på tidigare arbeten hittar du på www.7thchapter.com

Med vänliga hälsningar,
Christoffer Järn

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2007-08-21, kl 10:31

Tobbe32

Tobbe32

Inlägg: 4

Att LogotypeDesign inte svarar upp mot ev. förväntningar kunde man nästan misstänka. Att betala i förskott är första tecknet på att allt kanske inte står rätt till...

Det hade varit intressant att få höra några synpunkter på kontakter med Logofabriken. De verkar i vart fall seriösa, bl.a. faktura 30 dagar och nöjdhetsgaranti.

Till er som rekommenderar er själva, tack för era svar. Huvudsyftet med min förfrågan var att få synpunkter från de som har egna efarenheter, positiva och/eller negativa, från liknande projekt (att ta fram en logotype). Tar kontakt med er om och när jag är redo att gå vidare.

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2007-08-21, kl 10:32

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Jag antar att Torbjörn hittat vad han söker eftersom inlägget är gammalt.

Det är ibland svårt att hitta rätt. Man måste ställa sig frågan är billighet något att uppnå vid anförskaffande av det värde en logotyp ger till verksamheten.

Hade jag själv valt att köpa in logotyper (Vilket jag inte behöver pga mitt yrke) så hade jag valt att gå till en designer. Dessa finenr man antingen som frilansande egenföretagare eller på reklambyråer. Att vända sig till företag som massproducerar symboler och typografiska texter för låga priser skulle jag överväga hur mycket tanke och bakgrundsarbete samt värde det faktiskt ligger i arbetet. Något som tyvärr kan smitta av sig vad gäller verksamhetens profilering.

Jag kan förvisso förstå att man vill ha betalt för nedlagda timmar arbetet tar men skäligt så bör man bara betala för det som man faktiskt anser att man vill köpa och som man med den egna verksamheten kan stå för. Det är svåra avgöranden eftersom vissa uppdrag kan ta längre tid än andra.

Själv brukar jag uppskatta tiden arbetet tar och värdet per dag under skapandeprocessen. Jag brukar offra mellan 1-3 dagar för att ta fram de första förslagen. Vilket motsvarar den tid som är mätbar för att se om designen stämemr övverrens med kundens mål. Om jag märker att kunden inte är nöjd så rekommenderar jag denne till en annan designer  som har sitt eget arbets- och prisupplägg.

Ex skulle jag möjligen rekommendera här ovan Christoffer Järn som visar på intresse för personlig kontakt och även visar kunskaper/exempel på personliga logotyper

Om kunden är nöjd så får denne friköpa den exklusiva rätten till verket (även kallad överlåtelse) enligt det pris jag fastslagit per dag som arbetet tar. I vissa fall kan längre tid behöva läggas för att verkligen hitta och arbeta in identiteten i verksamheten samt den tid som kunden väljer att den behöver. Den tiden kan uppskattningsvis inte utföras gratis eftersom det handlar om egen tid och all tid man uppoffrar kan inte vara obetald.

Emil. Min rekommendation är att du ställer en åberopan med eventuella efterkrav till dem för att antingen få påskyndat processen i alla fall för att få svar.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2007-08-21, kl 10:35

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Du var snabbare än mig på att svara Torbjörn, jag trodde du hade försvunnit ;-)
Nåväl jag hoppas mitt inlägg ger lite eftertanke.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2007-08-21, kl 11:53

websupporten

websupporten

Inlägg: 220

790 kr är billigt, 5.200 kr är gränsen. Jag antar att priserna är exkl moms som det brukar vara.

Vi brukar ta upp till 4.000 kr för ett företagslogo. Det finns företag som har betalat 50.000 papp. Jag behöver Ipren när jag hör sådana exempel ;-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2007-08-21, kl 12:22

Tobbe32

Tobbe32

Inlägg: 4

Priserna som jag angett är 1.790 kr, (ingen moms debiteras?!), och 5.200 kr + moms.

Vad är billigt och vad är dyrt? Det är upp till var och en att bedöma...

Det skulle vara intressant att se några exempel på de som ditt företag producerat och där prislappen varit "upp till 4.000 kr".

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2007-08-21, kl 13:08

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Om du vill kan jag bjuda dig på ett paket Ipren, Daniel!

Jag ser inte varför det ska finnas gränser på vad en logotyp kostar. Till och med 50.000 kan i många fall vara småpengar för ett större företag.

Om en specifikt utvald designer ska förutom basinformation även ibland behöva komma till plats. Gå igenom verksamhetens tidigare grafiska material. Köpa in licenser på typsnitt. Kreativt tänka och skapa designen utifrån verksamhetens blivande profil som ärven ska vara riktad att uppmärksammas och bli ihågkommen av målgruppen. Göra ändringar efter kunders önskemål vilka ibland kan bli många. Skriva ut mängder med provtryck. Ta fram färger anpassade både för dekortejp, PMS tryck (För bestruket och obestruket underlag, CMYK tryck, RGB utskrifter och bildskärmsvisning samt ett antal olika filformat. Skriva en logotypmanual för hur logotypen ska hanteras och placeras i olika situationer samt vilka av filerna som ska användas till vad.

När det mesta av de grundläggande arbetet är klart så handlar det om friköp av exklusiva rättigheter (överlåtelser) Där kunden vanligtvis köper full rättighet till sitt företags logotyp dvs inte bara prodktionskostnaden utan den avgift som normalt tas för friköpskostnad vilket kan variera beroende på designer . Endast vid få tillfällen har jag hört talas om att någon annan sitter på det registrerade eller oregistrerade varumärket. Ex nyligen skänktes militärens gamla vapen "En svensk tiger" till ett danskt krigsmuseum av upphovsmannens arvingar. Detta då militären inte hade friköpt den exklusiva rätten. Något man kanske bör tänka på när man ska köpa en logotyp eller bild som är av värde för den egna verksamheten.

Ytterliggare kostnader som kan tillkomma är registreringskostnader för varumärke som sköts via PRV eller annat ombud så som www.mindthemark.se. (Det finns självklart flera)

Om man dessutom ser till kostnaden för logotypen som ett införskaffat värde till verksamheten som bara växer med tiden som företaget förvaltar det. Då har man förstått mycket i sitt tankesätt och förståelse för värdet.

Så med lite eftertänksamhet innan man hissnar och ser till hur de stora företagen ser på inköp av sitt varumärke så tror jag helt klart de inser flera fördelar med ett högt pris. Högst troligt en mer personlig service och bemötande, ett bättre grundläggande arbete som kan användas till flera sammanhang. Ett större värde anförskaffat till verksamheten. Möjligheter till mediabevakning (för extrema eller annorlunda inköpsfall). Är piserna allt för låga så är de inte sena med att notera detta. Då finns det oftast anledningar.

Som Torbjörn skriver hade det vart intressant att se till vilka referenser du hänvisar till Daniel eftersom detta inte fanns på Er webbsida. Kanske har jag bara missförstått och att du syftar till logotyper enbart anpassade till webb?

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2