Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Logotyp och typsnitt

Inlägg 1 av 5

2012-10-20, kl 01:20

MommyMagnolia

MommyMagnolia

Inlägg: 25

Logotyp och typsnitt

Hej på er!

Här kommer en säkert dum fråga men ställer man inga frågor så får man inga svar.

Jag har hittat ett alldeles underbart typsnitt till loggan som kommer vara för företaget och butiken. Men får man använda typsnitt lite som man vill eller måste man betala för att använda dom?

MVH

Linda Andersson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2012-10-20, kl 10:17

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Du menar att du hittade ett teckensnitt i typ photoshop, word eller liknande? Typ som Ariel eller Times New Roman, fast en annan?

Om man skulle behöva betala för dessa, skulle du även ha behövt betala för att publicera ditt inlägg på detta forumet - som är skrivet i ariel. Vilket jag antar att du inte gjorde.

För att svara på din fråga - nej!

http://www.vitorm.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2012-10-20, kl 14:11

Stefanart

Stefanart

Inlägg: 2

Hej!

Det beror på.

Om du har typsnittet i din dator i ett program som du betalar licens för ("köpt") så får du troligtvis använda typsnittet - om typsnittet kom installerat med ditt program.

Om du har har hittat typsnittet någon annanstans så beror det på licensvillkoren. Det finns vissa typsnitt som är fria att använda. Men sedan finns det typsnitt som du hittar på en webbsida, men där du de fakto betalar för att få använda typsnitten.
Det går tyvärr inte att säga rakt av använd för att de finns i din dator. De typsnitt som kom med det grafiska programmet, eller ert office program, installerade inte nödvändigtvis ditt typsnitt som du vill använda.

Om du vet var och hur du fick tag i typsnittet så blir det mer tydligt vilka rekler som gäller. Om du inte vet blir det lite klurigare. Och det kan bli en dyr historia om du det blir fel. Om du vet var du fått tag i typsnittet, och betalar för typsnittet så är det ju helt ok om vad som gäller.


Stefan Lindblad
Illustratör & grafisk formgivare
www.canvas.nu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2012-10-20, kl 18:10

MommyMagnolia

MommyMagnolia

Inlägg: 25

Hej igen!

Jag har en MacBook och med den följde en "typsnittsbok" redan installerad i datorn när jag köpte den och det är där jag hittade den. Kanske blir det lättare om jag skriver vilket typsnitt det är? Zapfino heter det.

MVH

Linda

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2012-10-22, kl 00:29

MichaelC

MichaelC

Inlägg: 2

Om det finns någon som är villig till och betala för logo design och mindre design arbeten i programmet Indesign CS6 kan ni alltid kontakta mig på [email protected]

Besitter du mycket god programmerar kunskap kan du även höra av dig då jag har ett par ideer jag skulle vilja gå vidare med.

Mvh
Michael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat