Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

Locka kunder

Inlägg 1 av 20

2007-03-17, kl 10:44

username

Mattias
Almkvist

Inlägg: 37

Locka kunder

Hej,

Sitter och funderar på olika sätt att locka kunder att komma in och handla. Dock inte TV reklam. Utan lite mer där man ska anvädna fantasin. Det är redan en riktigt bra kundunderlag men vill få in nya kunder också. Det rör sig om en väl arbetat klädbutik.

Vill gärna att ni kommer med idéer om hur man kan göra?

Såhär har jag tänkt:

1. Har beställt kaffemuggar (pappersmuggar) där det är tryckt 25% på. Så några personer ska stå på stan och servera gratis kaffe och istället för att slänga muggen får man 25% rabatt på det man handlar om folket kommer in med muggen och löser in den.

2. Sedan har jag tryckt upp vissa VIP kort som ska delas ut till vissa enstaka kunder. Detta VIP kort ger en viss rabatt på det du handlar. Under 1år.

3. Kommer även att trycka upp "flygblad" där man sedan går och sätter fast dem på bilrutan där folk har parkerat sina bilar. På detta flygblad är det en viss procent Rabatt. 

4. Har sedan fullt en kruka med godis. Så när man handlar så får man gissa hur många godisar det finns i krukan. Den tävlingen är under en viss period. Den som gissar exakt rätt eller närmast får alla godisar samt ett pressentkort på lika många kronor som det är antalet godisar i krukan.

Men skulle vilja få mera tips hur man kan göra. 
Har du något du kan dela med dig av. Du kanske själv har gjort något sådant själv? Kom med idéer, allat är välkommet!



Vh

 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 20

2007-03-17, kl 11:04

username

Jonatan
Edler

Inlägg: 10

Hej!
En rolig strategi vore att skylta med att var 100:e kund får sitt köp gratis.. Riskerna med det är att någon storkund kommer just då, eller att folk på olika sätt försöker hålla räkningen. Det vore i det närmaste chockande att när man står där med plånboken få höra att man slipper betala, och butiken skulle få mycket PR. Relativt billigt, tror jag, men självklart kan vart 200:e köp vara gratis istället, bara marginalerna tillåter.

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 20

2007-03-17, kl 14:43

username

Mattias
Almkvist

Inlägg: 37

Hej Jonatan!

Roligt och säkert en bra idé. Skulle nog istället göra att var 100e kunde får ett reducerat pris som 50%. Skulle vara lite olyckligt om det kommer en som har handlat kostymer osv. Som är en stor inkomst. Du förstår säkert.

juste sedan har vi även haft att när kunder ska till att betala så har vi haft uppblåsta ballonger. Så precis innan de betalar så får de dra ner en ballong och på den står det 10%, 20%, 30%, 40% eller 50% rabatt. givetvis står procenten på ovansidan av ballongerna så man inte kan se.

Jonatan eller någon annan, har ni mer idéer.

Ska fundera på din idé Jonatan!

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 20

2007-03-17, kl 16:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ett sortiment med oerhört läckra påsar som man kan lägga kläderna i som är gratis vid köp men annars balanserat dyr. Påsar är något av det mest vinstgivande man kan ha. [email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 20

2007-03-17, kl 19:35

username

Mattias
Almkvist

Inlägg: 37

Företaget har redan sina egna påsar. Men Tack iaf..

Vh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 20

2007-03-21, kl 17:32

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52



Riktigt bra idé med kaffemuggarna där Mattias, kul grej. Kan dock bli lite kladdigt kanske.

Nr 2 är väl en bra sak det med, men mest för att bygga kundlojalitet och få kunderna att komma tillbaka oftare. Ytterst få nya kunder kommer att komma i kontakt med dig på detta sättet.

Nr 3 gillar jag inte alls, mest på grund av att den bryter mot MFL, men det är det ju många som gör.

Nr 4 är en kul grej det med, men riktar sig återigen mot nuvarande kunder.

Skulle gärna vilja ge lite råd men vet ju inget om din affär så det är lite svårt. Vilken sorts kläder säljer du? Vilka sorters personer består ditt nuvarande kundunderlag av? Viktigast av allt är dock hur din klädesbutik uppfattas av kunderna.
Är du en billighets affär, snobbig, cool eller "ingenting".
Så ju på svaret ovan att du troligen redan har en grafisk profil och då riktar du väl affären på något sätt. Berätta mer så ska jag hjälpa till lite mer.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 20

2007-03-21, kl 19:30

username

Medlem
#50260

Inlägg: 14

Hej!!
En rolig grej till....ha lite annorlunda veckor typ: "svart vecka" - 10% rabatt på alla svarta varor eller vita eller vilka som hellst!!!

Ett stort lycka till!!

/// Anya

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 20

2007-03-21, kl 21:36

username

Mattias
Almkvist

Inlägg: 37

Tack för kommentarerna Niklas. Det är bra att höra vad ni andra tycker.

Rolig grej Anya. Ska utvärdera den och se vad som händer.

Affären riktar in sig på 25+ och sedan uppåt. Dock endast herrkläder. Allt från vanliga kläder som man änvänder till vardags tills fina kostymer osv. Det är mycket stor försäljning inom detta område.
Niklas är mycket glad om du kan komma med mera idéer.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 20

2007-03-22, kl 17:09

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Innan du börjar använda någon av ovanstående förslag borde du försöka segmentera dina kunder så du vet att du träffar rätt personer med din marknadsföring. Att du når ut till rätt segment med rätt marknadsförings metoder.
Du har ju ha koll på dina kunder redan eftersom du skulle ha VIP kort til vissa, men försök dela upp dem efter ålder, geografisk placering och inkomstgrupp.

Gör du detta så kommer du att se att var din butik är populär och där av var du inte är populär. Rikta din marknadsföring mot de segment som du inte har några andelar i först och främst för att hitta nya kunder. Dina metoder kommer att vara olika effektiva beroende på vilken gruppen är.

För män i 25 års åldern kan en högskola vara en bra plats. Dessa är oftat kaffenarkomaner så mugg idén kan funka bra där. Inte så inkomst starkgrupp men om utbildningen lönar sig kan de bli det inom kort så det kan löna sig att göra dem till kunder redan nu.

I den andra ändan av åldersgruppen finns pensionärerna vilka, trots rapporter om motsatsen, ofta är en köpstark grupp. För denna grupp passar direkt kontakt bäst. Ordna en visning för den lokala PRO gruppen med lite atmosfär så får du garanterat några kunder.

Kom även ihåg att oavsett vad du väljer så är marknadsföring något ihållande som du måste upprepa och sätta i system. Det är inte något du gör en gång och sen fortsätter kunderna att komma.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 20

2007-03-22, kl 17:20

username

Medlem
#21581

Inlägg: 2

Varför inte läsa boken , 345 smarta sätt att hitta nya kunder av Stefan Ekberg.
Finns att köpa hos www.redaktionen.se för strax under 300:-

Clary Awiszus
Ditt&Mitt Dått Kåm

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2