Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Krav

Inlägg 1 av 19

2008-11-06, kl 11:53

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Krav

Har 10 dagar netto på mina fakturor. Nu har det gått 10 dagar + 4 dagar och jag har fortfarande inte fått betalt. Så jag måste nog skicka ett krav. Finns det några lagar som jag måste följa? Är det för tidigt att skicka krav efter 10+4 dagar? Hur många krav ska det ske innan jag lämnar ärendet vidare till inkasso?

Har aldrig förut skickat krav och därför är jag nyfiken på saker som är bra att veta kring detta.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 19

2008-11-06, kl 13:57

username

Medlem
#28571

Inlägg: 8

Om kunden inte godkänt 10 dagar netto genom avtal eller villkor kan kunden vänta 30 dagar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 19

2008-11-06, kl 13:58

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Nej, det stämmer inte vad jag läst. Det är BARA om vi avtalat annat som inte förfallodatumet gäller som står på fakturan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 19

2008-11-06, kl 15:31

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64

Någon annan som har något förslag för vad jag kan göra för att sätta "eld under röven" på de som tycker att de inte behöver betala efter 10 dagar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 19

2008-11-06, kl 16:17

stifor

stifor

Inlägg: 386

30 dagars betaltid är standard ifall inte något annat avtalats.

Ifall annan betaltid avtalats (godkänts av kunden) är det den som gäller. Det anses inte avtalat bara genom att ange en sådan betaltid på fakturan, den måste vara accepterad av kunden innan affären gjorts upp.

Påminnelse kan du skicka så fort tiden löpt ut, du kan lägga på påminnelseavgift om den är avtalad, vanligt är 50 kronor.

Inkassokrav kan du också skicka så fort tiden löpt ut, där kan du lägga på en lagstadgad inkassoavgift på 160 kronor.

Dröjsmålsränta kan du börja ta ut först efter 30 dagar (fastän du avtalat kortare betaltid).

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 19

2008-11-06, kl 16:32

username

Jesper

Inlägg: 90

E det ett större företag som du fakturerar??? Tex Volvo dom skiter i alla dom här små siffrorna när ni skriver 10 dagar eller vad det nu finns. dom väntar alltid till sista dagarna innan man kan koppla in inkasso.... firman jag jobbar på, vi gjorde en del jobb för volvo och SKF och alla dom drog ut på tiden så mycket det går. Dom tjänar stora pengar på Räntan...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 19

2008-11-07, kl 10:49

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64



Stig Forsberg:


30 dagars betaltid är standard ifall inte något annat avtalats.

Ifall annan betaltid avtalats (godkänts av kunden) är det den som gäller. Det anses inte avtalat bara genom att ange en sådan betaltid på fakturan, den måste vara accepterad av kunden innan affären gjorts upp.

Påminnelse kan du skicka så fort tiden löpt ut, du kan lägga på påminnelseavgift om den är avtalad, vanligt är 50 kronor.

Inkassokrav kan du också skicka så fort tiden löpt ut, där kan du lägga på en lagstadgad inkassoavgift på 160 kronor.

Dröjsmålsränta kan du börja ta ut först efter 30 dagar (fastän du avtalat kortare betaltid).

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu






Nej, det är inte "standard" att man har 30 dagar på sig att betala om inte annat avtalats. Det är en felaktig myt. Däremot får jag inte begära dröjesmålsränta förren 30 dagar har passerat.
http://www.inkonomi.se/inkasso.html
Läs "Myt nr 9".

Ang. påmminelseavgiften på 50 kr och att det ska "avtalats". Vad menar du då? Jag har ju självklart inte frågat kunden om det är ok om jag sätter på extra 50 kr om dom inte betalar i tid (är det någon som gör det?).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 19

2008-11-07, kl 10:51

username

Frank
Johansson

Inlägg: 64



Jesper Mathiasson:


E det ett större företag som du fakturerar??? Tex Volvo dom skiter i alla dom här små siffrorna när ni skriver 10 dagar eller vad det nu finns. dom väntar alltid till sista dagarna innan man kan koppla in inkasso.... firman jag jobbar på, vi gjorde en del jobb för volvo och SKF och alla dom drog ut på tiden så mycket det går. Dom tjänar stora pengar på Räntan...





Jag har läst att man får indriva sina EGNA inkassoärenden (utan licens). Men hur lång tid måste det ta INNAN jag byter rukrik på mitt påmminelsebrev till "Inkassokrav" och lägger på 160 kr? Hur många dagar efter att fakturan förfallit kan man skicka ett sådant?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 19

2008-11-07, kl 12:41

stifor

stifor

Inlägg: 386

Frank: Om inte 30 dagar är standard, hur många dagar menar du då är standard (alltså om du inte har avtalat något)?

Påminnelseavgiften ska också vara avtalad för att kunden ska behöva betala den.

Du får skicka dina egna inkassokrav (med 160 kr pålägg) och har precis samma befogenhet att indriva dem som inkassoföretagen har (dvs. inga större befogenheter).

Du kan skicka inkassokrav så fort den avtalade betalningstiden har passerats.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 19

2008-11-07, kl 16:04

username

Medlem
#46771

Inlägg: 4

Det finns inget som säger att 30 dagar är normalt, utan det är vad du har i köpavtalet som gäller. Har du inte angett antal dagar, så är det 30 dagar som gäller vid ex. överlämning för inkasso, inget inkassobolag åtar sig ärendet förrän efter 30 dagar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2