Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

importering från Kina

Inlägg 1 av 2

2016-11-29, kl 20:14

jdub1

jdub1

Inlägg: 1

importering från Kina

Hej!

Jag har idéer och tankar att importera delar till motorsport simulator produkter från Kina och har lite funderingar kring detta.
1. På avgiftsguiden (tullverket) finns inte min typ av produkter med i deras drop lista, kan jag klassa mina delar som "motorcykel, delar till karossen" då importavgiften är låg i jämnförelse med andra liknande prylar? Eller kommer detta bita tillbaka på mig när jag säljer en komplett produkt under en helt annan "banner".
2. Jag har förstått så långt att när man importerar betalar man som reg. firma med F-skatt sedel ändå moms då grejerna kommer utanför EU, denna momsen måste jag sedan ligga ute med till bokslut om jag förstått detta rätt. Hur kan jag då få tillbaka momsen vid försäljning till andra registrerade företag och privatpersoner?

Tackar ödmjukast för all info, tips och råd kring detta ämne.

Alex

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2016-12-14, kl 13:50

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Hej
Tullverket beslutar om vilken tullregel som skall gälla. Men via tullens system kan du hitta så nära som möjligt men är det osäkert är det bäst att fråga tullen. Men du bör E-maila och behålla svaret för om du debiteras något annat när varorna kommer kan du stödja dig på det mailsvar du fått - om de vill ta en högre tull - men om du pratat på telefon så har du inga bevis alls.

Du betalar tull på varans pris plus transport och moms på varans pris plus transport plus tull. Momsen ligger du ute med till din nästa momsdeklaration som kan ske månadsvis eller årsvis (det sista bara vid mindre omsättning). Samtidigt måste du ta ut tull av dina kunder som också skall betalas till Skatteverket men från denna summa får du betala det du betalade när du tullade in varorna (inte vara för vara utan klumpsummorna).

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat