Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hyresfastighet - Ägandeform?

Inlägg 1 av 2

2017-08-02, kl 23:25

Hyreshuset

Hyreshuset

Inlägg: 1

Hyresfastighet - Ägandeform?

Hej!
Jag och min fru har för avsikt att köpa ett hyreshus med en butikslokal på gatuplan och en lägenhet på övre plan. Min frus aktiebolag och min enskild firma kommer att hyra in sig på gatuplanet och vi kommer privat att hyra lägenheten på övervåningen.

Vi håller på att fundera fram och tillbaka på vilken ägandeform som är den bästa. Jag vill ha möjlighet att använda överskott från min enskilda firma i fastigheten, till drift och renoveringar etc om det skulle behövas. Frågan är vad som blir förmånligast. Ska jag göra om min enskilda firma till ett aktiebolag som både sysslar med min huvudsakliga verksamhet samt fastighet (=högre lagfartskostnad, aktiekapital och högre skatt vid försäljning) eller ska vi köpa privat och driva fastigheten som en enskild firma? Vi kommer givetvis även att rådfråga en ekonomisk rådgivare men vill veta vilka alternativ vi har samt för och nackdelar.

Vad är plus/minus med aktiebolag kontra enskild firma i det här fallet?

Hur skulle ni gjort?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2017-08-31, kl 21:28

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Minus med enskild firma att fastigheten då är din privata och du kan inte hyra av dig själv och skulle det gå ekonomiskt galet dras du med privat som du vet. Resten får du prata med andra om.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat