Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

hur göra bäst reklam till privatpersoner och företag inom bilbranschen??

Inlägg 1 av 14

2006-12-29, kl 18:46

username

Medlem
#45002

Inlägg: 4

hur göra bäst reklam till privatpersoner och företag inom bilbranschen??

Hej!

Jag har ett företag som heter Bilpedanten. Startade det -06-04-20. Men "öppnade" det inte utåt sett förrän -06-09-30.
Eftersom jag inte har kunden så jag kan leva på det, så jobbar jag på bilverkstad inom plåten och lagar rost på nya bilar. Riktigt skitgöra, men jag klara mig varje månad tack vare det jobbet.

Grejen är bara det att om 6 månader så har jag inte det jobbet längre, utan kommer köra heltid inom firman.
Och inom det jag håller på med, utom spot-repairen, så finns det några andra som redan polerar och rikta bucklor utan lackering. Så där har jag inte mycket att hämta.

Jag vet jag är väldigt duktig inom mitt yrke, både kunden och vänner säger det till mig. Men vet inte hur man ska lyckas göra reklam så privatkunderna vet att det bästa är att gå till mig när dom vill ha sin bil gjord inom bilvård.
Byggt upp en ny hemsida av ett företag. Satsat på riktigt bra verktyg m.m.

Att annonsera i tidningar tror jag inte ger så mycket, då annonser måste vara STOR för att kunna synas, och då blir det minst 12.000:- för en annons.

Hur fräck kan man skriva en annons utan låta som skryt, och vart och hur ska man annonsera????

Är behov av stark visdom då jag har ganska stor oro om att jag kanske inte hinner bygga upp mitt företag med tillräckligt många kunden för att överleva på det:(

Väldigt tacksam för all vägledning jag kan få!!

Tack på förhand!
Mvh/Tobbe

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2006-12-29, kl 19:36

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Faktan lyser med sin frånvaror i ditt inlägg, vilket gör att
det är mycket vanskligt att råda om detta.
Ett förslag är att du trycker upp flygblad och sätter på bilarna.
Ett annat förslag är att du satsa på uppsökande verksamhet
på företag och berätta om dig själv.
Det kan också vara lämpligt att besöka alla bilhandlare
och där berätta om din verksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2006-12-29, kl 22:08

username

Medlem
#45002

Inlägg: 4

Att prata om mitt företag har jag gjort här omkring redan. Problemet är att dom redan har 2st andra killar dom anlitar till att rikta bucklor utan lackering, och har gjort det ganska länge enligt dom.
Jag är den enda dom anlitar som finns i bilhandlarnas kommun. Så har varit nära att tala om för dom att bättre att anlita mig, dels för jag är duktig och noga, plus att det måste vara bättre att gynna och hjälpa andra företag i sin egna kommun innan man gynnar dom utanför.
Men sa aldrig detta då det låter nästan otrevligt i mina öron.

Och att sätta flygblad har jag också tänkt på. Men avstått då det känns lite för oseriöst, och frågat andra i min omgivning, som tycker likadant. Vill framstå så seriös och proffsig ut som möjligt i kunden ögon.

Men frågan är då, är det seriöst att sätta ut flygblad?

Tack för råden än så länge:) Uppskattas!

Mvh/Tobbe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2006-12-29, kl 22:26

username

Medlem
#40696

Inlägg: 5

Jag tycker att "flygblad" är ett bra och mycket billigt sätt att synas. Bara att börja med att lappa bilar. Tänk på att även företagarna är konsumenter som handlar så de lär oxå se dina flygblad. All reklam är bra reklam. 
Själv så har jag marknadsfört mig själv via billiga radannonser, 480kr inkl moms/vecka( 7 dagar i rad). Klart prisvärt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2006-12-29, kl 22:39

username

Medlem
#45002

Inlägg: 4

Ja det kanske inte är så oseriöst med flygblad som man tänker. Och du har helt klart rätt i att all reklam är bra reklam.
Är bara väldigt noga om att få bra rykte, och endast bra.

Det där du nämde om radannonser lät intressant. Kan du förklara lite mer ingående för mig, vad det innedär m.m.?

Man har inget överflyg som nystartad företagare direkt. Men lägger gärna ut pengar på reklam, så länge det är bra reklam och ger mig jobb och inkomst.

Tack än en gång för svaren jag fått!

Mvh/Tobbe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2006-12-31, kl 05:11

alias

alias

Inlägg: 10

om du vill kan jag hjälpa dig med att skicka email till hela sverige där du kan presentera dig själv och din verksamhet.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2006-12-31, kl 09:56

username

Medlem
#40696

Inlägg: 5

jag kan dela med mig lite av mitt uppstartande.

Jag startade mitt företag för ca 1 år sedan. Precis som du så kände jag att jag verkligen ville göra "seriös" reklam. Jag började med att köpa mig annonser i en gratis tidning som ska nå alla i mitt närområde 1 gång i veckan. Liten annons med logga och ett erbjudande. 10 veckor för ca 11000:- exkl moms. Visst gav detta en liten respons men inte som jag hade hoppats. Rätt bortkastade pengar kändes det som.

Jag följde upp med att göra egna reklam/flygblad som jag och familjen delade ut i postlådorna, tror att jag fick ut ca 1500-2000 blad. Det som jag tänkte på då var att göra ett seriöst blad som kändes proffsigt. Här var det betydligt bättre träffar och telefonen började ringa. Och detta till en obetydlig kostnad.

Nu till din fråga angående radannonser. Jag letade efter en annons  möjlighet som inte kostade flera tusen för varje tillfälle. Tittade i tidningen och såg att det  fanns rad annonser som man kunde annonser med.  En annons kostar 120:- och vill man ha samma annons flera dagar så får man rabatt på upprepningarna. Radannonser använde jag mig av varannan vecka i ca 2-3 månader. Kostnad per månad blev ca 960kr inkl moms. Detta gjorde att folk började haja till att mitt företag faktiskt fanns till.
Ett plus i sådan marknadsföring är att kunden kan ta vilken tidning  under veckan och hitta annonsen igen.

Tänk även på att ha ett "vanligt" telefonnummer som man kan nå dig på. Jag skaffade ett fastnätsnummer och då ökade antalet samtal. Skaffa även en seriös hemsida, genom den har jag oxå fått en del kunder. Den har blivit mitt ansikte utåt då jag inte har någon egen butik.

Om du har råd så gör reklam via din bil så att logga och namn kommer ut. "alla" ser en bil som rullar på gatorna.

En rad annons är ca 3-4 rader lång, mina ser ut som nedan.

Antenn & parabolservice
DIGTAL-TV SERVICE
NYMAB ENKÖPING AB
www.nymab.se 0171-658575

Hoppas att det inte vart för mycket pladder, jag är ju bara en amatör :-) Bara att maila om du vill snackas.
[email protected]

Mvh
Kent

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2007-01-01, kl 13:05

username

Medlem
#45002

Inlägg: 4

Tack Kent för ett utförligt och väldigt bra svar!

Reklam på bilen har jag där det står mobilnummer, företagsnamnet och vad jag gör för olika sysslor. Köpte en nyare bil för att marknadsföra mig bättre.

Känner precis som du Kent med dyra tidningsannonser, mest bostkastade pengar.
Radannonser är värt att kollas jag. Ska göra det i morgon bitti och se vad man hittar.
Har nu bara mobilnummer då man är en del på resande fot med att åka iväg och t.ex. rikta en buckla.
Enda fasta nummer är mitt hemnummer isåfall. Men vet inte om jag vill ge ut det än!?

Har annonserat på blocket, som har givit mig en del mail. Men 95% är bara mail så någon mailadress genom annons blir det inte mera.

Ska också ta och prova flygblad och ge ut överallt. Få se om det ungera likabra för en annan.

Och hemsidan är mkt bättre än min förra. Så den är ganska bra nu. Bara upp med lite fler bilder på "lagade kundbilar".

Tack för vägvisning i den stora världen!

Mvh/Tobbe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2007-01-24, kl 00:40

No Image

Borttagen Medlem

Inlägg: 0

Om du vill ha ett fast nummer till låg kostnad kan du köra ett IP-telefoninummer t ex via www.cellip.se. Jag har det och det funkar kanon. Där kan du antingen svara via en dator, har telefonsvarare eller koppla vidare till din mobiltelefon! Kostnad på 29:-/mån tror jag.

Om det är så att du är duktigt och får ett fint resultat skulle jag försöka göra ett jippo! Försök att få tillstånd av en stormarknad eller liknande att antingen stå/hyra inomhus eller på deras parkering och demonstrera. Ta med några plåtdetaljer som du åtgärdat och visa kort på hur de såg ut innan. Om det går att på plats visa hur du gör kan du kanske ha med en skärm eller något som du skadar och sedan åtgärdar. Det drar till sig intresse om du kan visa något på plats.

Flygblad.. Där skulle jag absolut försöka visa bilder på före och efter en åtgärd så folk förstår.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2007-01-24, kl 07:38

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ok, här kommer mina kommentarer:

1. Man kan inte köpa sig en seriös inställning hos människor, det ger med sig efterhand.

2. "Tomt skryt" vinner du inget på, med andra ord så tänk igenom vilka styrkor och svagheter du har. Använd dina styrkor i marknadsföringen, och målsätt åtgärder för dina svagheter.
De styrkor du finner och som du upplever saknas hos andra skall du använda i annonser. Hur du annonserar spear mindre roll, men tänk på att se det som en investering. Har du kapital till bra verktyg? Har du kapital till att investera i reklam? Vilket nätverk kan du rikta in dig på så att budskapet sprids så billigt, men tillräckligt effektivt som möjligt?

Finns en hel del du bör tänka igenom (enklare marknadsplan?) som säkerligen skulle kunna föra dig och ditt företag framåt.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2