Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokför man skatt?

Inlägg 1 av 4

2005-01-11, kl 19:03

flensborg

flensborg

Hur bokför man skatt?

Jag har eget företag.

Fråga 1:
Då jag betalar in preliminärskatt uträknad på min preliminära självdeklaration antar jag att jag skall bokföra detta i min firma.

Då gör jag följande
debit: skattekontoto och kredit: bankkontot.
Antar att det här är ett skuld-konto, rätt eller fel?

Fråga 2:
Då jag får tillbaka skatt som bl.a. innehåller moms (då utgifterna översteg inkomsterna). Skall jag bokföra detta i min firma eller är det privat? Om jag skall bokför - hur för jag då detta?

Om ni inte kan hjälpa mig, vet ni någon som kan?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-01-11, kl 22:42

username

Åsa
Sundeman

Hej,

Jag antar att du har en enskild firma.

1) Visst kan du bokföra din inbetalning av F-skatt, men det är lättast om du inte gör det. Det är ju dina personliga skatter och inte företagets som du betalar in till myndigheten. Det är således ingen kostnad i ditt företag, utan en ren personlig angelägenhet. Om du prompt vill bokföra F-skatten kan du debitera 2012 "Företagarens F-skatt" och kreditera exempelvis 1920 "postgiro" eller 1930 "bankkonto". De medel du använder för att betala F-skatten skall vara dina privata, därför ses inbetalningen som ett eget uttag (du hade lika gärna kunnat använda konto 2013 "egna uttag", men för att kunna se precis hur mycket du betalat i preliminär skatt använder man ett annat konto. Konto 2012 och 2013 har samma egenskaper; dvs. bokför du dem i debit har företagets skuld till dig minskat - bokför du dem däremot i kredit ökar företagets skuld till dig) Om du nu vill bokför dina preliminära skatteinbetalningar ska du inte bli orolig om saldot på ditt skattekonto vid årets slut inte stämmer med dina inbetalningar. Skattekontot tar hänsyn till "hela" din ekonomi och beläggs även med inkomst och utgiftsränta. Det är en omöjlighet att få saldot på 2012 "företagarens F-skatt" och skattekontot att stämma. Oftast är det lättast att sköta sin F-skattinbetalning privat, och inte genom/via sitt företag. Obs; glöm inte att nollställa dína konton för "egna insättningar" och "uttag" vid årsskifte. Detta inbegriper ven kontot för "företagareens F-skatt" "uttag av varor" etc.

2) Om du sköter din bokföring på ett relativt seriöst sätt torde du, i samband med att du sände in din skattedeklaration till myndigheten, haft ett debetsaldo på konto 2650 "Redovisningskonto för moms". När du får pengar tillbaka momspengar från myndigheten sätts de kanske inpå på ditt post eller bankgiro. Således ökar konto 1920 "postgiro" eller 1930 "bankgiro". Detta sker i Debet. Det du nu vill göra är att boka bort saldot som du redovisat att du skulle få tillbaka på konto 2650 "redovisningskonto för moms". Detta gör du genom att du krediterar 2650 med det belopp du nu fick tillbaka. Alltså, moms du får tillbaka eller betalar är varken en intäkt eller kosnad för ditt företaget.

Kanske blev min förklaring luddig, men jag hoppas du förstår. Fråga gärna igen!. Är på gång att starta en firma som skall åta sig uppdrag inom ekonomi och administration. Hojta gärna om du vill bli kund!

Ciao!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-01-12, kl 09:44

flensborg

flensborg

Tack :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-01-12, kl 14:45

foretagande

foretagande

Först och främst måste man ha klart för sig vad man egentligen betalr när man betalar in F-skatten. I beloppet ingår dels moms (om man redovisar det en gång per år) som är bolaget kostnad, egenavgifter som också är bolagets kostnad och slutligen den preliminära skatten som är en privat kostnad. Det är just detta faktum att en betalning dels är preliminär dels omfattar flera olika poster som gör just F-skatten i en enskild firma till något lite speciellt. För att inte krångla till det för mycket men ändå göra det riktiga kan man om man själv gör så här:
Boka alla inbetalningar under året på 2012 Privata skatter. När året är slut ska alla underkonton till 2010 "tömma" och det som är inbetalt till skattekontot kommer då att minska det egna kapitalet dvs det är pengar man tagit ut privat. Har man en skuld på momskontot så kan man debitera denna skuld och kreditera privata skatter innan man gör omföringen till huvudkontot för eget kapital. På så vis försvinner skulden från företaget samtidigt som ditt privata uttag minskar, något som spegalr vad som verkligen hänt eftersom den F-skatt du bokat som privat skatt också ska täcka momsen.
Vill man kan man också vänta med denna bokning av momsen tills slutskattsedeln kommer året efter och då boka skulden som om den vore betald med privata pengar. Motsvarande med med tvärtom bokningar kan man hantera om det är moms man får tillbaka. Eftersom denna momsen hamnar som en post i den privata skatten så är det ju inte alls säkert att den ger några pengar tillbaka utan kanske bara täcker en restskatt man annars skulle fått.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat