Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokför jag ingående moms?

Inlägg 1 av 1

2021-04-26, kl 11:43

MariaMelody

MariaMelody

Inlägg: 4

Hur bokför jag ingående moms?

Jag vore djupt tacksam för hjälp med dessa frågor:

Jag har fått tillbaka momspengar 20 kr av skatteverket på ett inköp jag gjort till min nystartade enskilda firma. Jag kommer överföra pengarna från skattekontot på skatteverket till mitt företags bankkonto.

FRÅGA 1
Vilka bokföringskonton ska jag bokföra momsen jag får tillbaka från skatteverket? och ska det bokföras i debit eller kredit?

FRÅGA 2
Vilken kategori i bokföringsprogrammet Bokio ska jag använda, "kvitto" eller "utgift" eller "inkomst" eller "annat" eller "leverantörsfaktura"?

FRÅGA 3
Vilka konton använder jag för att sedan bokföra moms pengarnas överföringen från mitt företags konto till mitt privat konto, ska jag bokföra detta som uttag av ”lön” eller vad?
På vilka bokföringskonton? Debit eller kredit? samt vilken kategori i bokföringsprogrammet Bokio ska jag använda, "kvitto" eller "utgift" eller "inkomst" eller "annat" eller "leverantörsfaktura"?

FRÅGA 4
Vilken typ av verifikations underlag behöver jag för dessa affärshändelser, är det exempelvis ett foto från baktransanktionen eller något annat?

FRÅGA 5
Ska dessa två affärshändelser bokföras på en eller två separata bokföringsposter?

FRÅGA 6
Någon sa till mig att jag ska göra jag ska skapa ett bokföringskonto i bokföringsprogrammet för ingående moms och ett bokföringskonto för utgående moms där jag summerar ingående och utgående moms och sedan skapa ett
redovisnings bokföringskonto för moms. Jag förstår inte riktigt hur detta ska göras, vore tacksam om någon som vet kan förklara närmare om detta.

Tack!

Svara Svara med citat