Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Frågor om försäljning online

Inlägg 1 av 2

2010-11-15, kl 22:31

FWeiland

FWeiland

Inlägg: 53

Frågor om försäljning online

Hej!

Jag har tankar om att starta ett företag där jag kommer sälja i stort sett endast färdiga bilder och allt kommer ske elektroniskt så inga fysiska bilder som skrivs ut eller så.

Hur fungerar ett sådant företag?
Hur hanterar man skatten när allt sker online/elektroniskt?
Har läst lite om VAT nummer osv men gäller det även online?
Något annat man bör tänka på när man sköter sitt företag online?

Är du i övrigt intresserad mer av vad det är för företag jag är inne på så kan du skicka ett mail till:
[email protected]

Tack,
Fredrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-11-21, kl 02:22

Dennis,Holm

Dennis,Holm

Inlägg: 4

 just de saker du nämner är precis samma sak som när du säljer i en butik i "riktiga livet".Enda skillnaden är att du inte har krav på att redovisa kassan på samma sätt som kontantbutiker behöver.
Så för enkelhetens skull allt är som ett helt vanligt företag.Ska du endast sälja digitala bilder så är detta produkten precis som om de hade legat på en DVD och du säljer dvdn.
VAT=moms nummerOch detta gäller online också.Ska du sälja till svenskar endast? eller är det inom eu, eller internationellt?Moms har lite olika tillämpningar när man säljer till eu länder och utanför eu.Detta bör du ta reda på mer exakt från skatteverket eller en revisor om du anlitar detta.
Lycka till.
Och för guds skull se till att var noga med var du lägger din hemsida.Nu är jag partisk där men se till att ha ett stabilt och snabbt webbhotell så säljsuget stannar när kunderna letar bilder.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat