Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fråga rörande N3A och anskaffningsutgift.

Inlägg 1 av 2

2006-04-27, kl 17:56

username

David
Af
Af
Ugglas

Fråga rörande N3A och anskaffningsutgift.

Här kommer en liten fråga från mig igen. Är delägare i ett HB och försöker använda mig av den interaktiva ifyllnadshjälpen för blankett N3A på skatteverkets hemsida, men det verkar bli knas. Problemet rör Beräkning av anskaffningsutgift för handelsbolag samt Kapitalunderlag för expansionsfond.

Så här räknas min anskaffningsutgift ut i hjälpen. Formel:

Anskaffningsutgiften vid beskattningsårets ingång (810, överskott från föregående års deklaration) plus den skattepliktiga inkomsten(727) minus delägarens uttag(733) från bolaget.

Det hoppas jag är rätt i alla fall, men när dessa uppgifter är ifyllda så räknar hjälpen även ut mitt kapitalunderlag för expansionsfond. Det är här jag tycker det blir knas. Summan av formeln ovan flyttas över till Positiv justerad anskaffningsutgift vid beskattningsårets utgång före ändring pga expansionsfond(807). Men summan av formeln flyttas även till Beskattningårets kapitalunderlag för expansionsfond(868). Detta kan väl inte stämma, borde inte Beskattningårets kapitalunderlag för expansionsfond vara:

Den skattepliktiga inkomsten(727) minus delägarens uttag(733) från bolaget. Anskaffningsutgiften vid beskattningsårets ingång borde väl inte adderas i här?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-05-02, kl 22:41

foretagande

foretagande

Nej, det är riktigt, se det här exemplet.

När året börjar har du 10.000 i negativt justerat anskaffningsvärde. Sedan gör du ett resultat på 10.000 som du inte tar ut från bolaget. Hade du bara räknat på året (10.000-0=10.000) hade du haft ett underlag på 10.000 till expensionsfonder, när du i själva verket bara återställt det kapital du tagit ut för mycket föregående år (-10.000+10.000-0=0).
Expansionsfonderna ska ju ge en möjlighet att beskatta kapital som finns kvar i bolaget till 28% skatt men då måste man också ta hänsyn till hur det egna kapitalet ser ut i IB.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat