Inlägg 1 av 2
2006-04-27, kl 17:56
Fråga rörande N3A och anskaffningsutgift.
Här kommer en liten fråga från mig igen. Är delägare i ett HB och försöker använda mig av den interaktiva ifyllnadshjälpen för blankett N3A på skatteverkets hemsida, men det verkar bli knas. Problemet rör Beräkning av anskaffningsutgift för handelsbolag samt Kapitalunderlag för expansionsfond.
Så här räknas min anskaffningsutgift ut i hjälpen. Formel:
Anskaffningsutgiften vid beskattningsårets ingång (810, överskott från föregående års deklaration) plus den skattepliktiga inkomsten(727) minus delägarens uttag(733) från bolaget.
Det hoppas jag är rätt i alla fall, men när dessa uppgifter är ifyllda så räknar hjälpen även ut mitt kapitalunderlag för expansionsfond. Det är här jag tycker det blir knas. Summan av formeln ovan flyttas över till Positiv justerad anskaffningsutgift vid beskattningsårets utgång före ändring pga expansionsfond(807). Men summan av formeln flyttas även till Beskattningårets kapitalunderlag för expansionsfond(868). Detta kan väl inte stämma, borde inte Beskattningårets kapitalunderlag för expansionsfond vara:
Den skattepliktiga inkomsten(727) minus delägarens uttag(733) från bolaget. Anskaffningsutgiften vid beskattningsårets ingång borde väl inte adderas i här?
Svara Svara med citat