Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Förskottsbetalning - webshop?

Inlägg 1 av 5

2005-02-28, kl 23:09

mellow

mellow

Inlägg: 25

Förskottsbetalning - webshop?

Tänkte starta en webshop och till en början endast använda mig utav Förskottsbetalning. (eventuellt utöka till kortbetalning senare)

Räcker det att skicka ut ett e-mail efter ordern är lagd med instruktioner hur man betalar, t.ex. sätter in XXX antal kronor på Bankgiro/Postgiro-konto: XXXX-XXXX med meddelandet: ORDERNUMMER.

Med Bankgiro kan man ju se samma dag som betalning skett om pengarna kommit in och då har man möjlighet att skicka ut produkt samma dag. Behöver man även ha möjlighet att ta betalt via Postgiro eller räcker det med Bankgiro?

Räcker det med instruktioner i ett e-mail hur betalning går till eller _måste_ man skicka ut en så kallad e-faktura med någon speciell utformingen till kunden?

Tänkte om det fanns några speciella regler eller lagar angående detta, det lättaste borde vara enligt min tanke, att bara skicka ut enkla instruktioner och ange ordernumret som meddelande. Då kan jag lätt pricka av betalning och lägga inkommande order i högen "betald".

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-03-01, kl 10:21

daniel234

daniel234

Inlägg: 78

Det ska nog inte vara några problem, se till att skicka med fakturan med produkten bara!

/Daniel (foretagande.se)

www.Trendystuff.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-03-01, kl 17:14

mellow

mellow

Inlägg: 25

Vad bra! :)
Jag funderar dock på om det är så många som lätt kan betala in på Post/Bankgiro. Jag tog det som en självklarhet att alla har internetbank och på så sätt lätt kan betala in, men så är ju inte alltid fallet. Brukar det vara några problem med att skicka mindre beställningar mot faktura som man skickar med produkten? Är det många som inte betalar? Måste man ha kontakt med någon inkassofirma som kostar stora pengar?

Finns det något enkelt system för att skicka en e-faktura via e-mail i t.ex. PDF-format?

Har funderat på att integrera kortbetalning, men detta ligger kanske ett halvår fram i tiden då jag vill prova marknaden lite först.

Hur stor del av svenska folket använder sig utav PayPal (främst folk under 25 år riktar jag mig mot).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-03-01, kl 19:36

username

Rebecca
Hedqvist

Inlägg: 38

Finns ett annat system som heter Payson som är väldigt användarvänligt. Kan ju vara värt att titta lite närmare på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-03-01, kl 20:07

mellow

mellow

Inlägg: 25

Jag har tagit en titt på Payson och det kan vara intressant i framtiden, just nu tycker jag dock att avgifterna är lite väl höga för betalning via dessa, blir nästan billigare att erbjuda kreditkortsbetalning direkt vilket borde bli mindre krångel för kunden.

Lite tips på hur man sköter förskottsbetalning med en e-faktura eller liknande tas tacksamt emot.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat