Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Företag där privatpersoner belönas

Inlägg 1 av 7

2005-09-03, kl 10:51

username

Kai
Koivisto

Inlägg: 3

Företag där privatpersoner belönas

Hej!
Eftersom experterna inte behagar att svara så får jag ställa samma fråga här på forumet.

Kan jag starta ett företag där jag anlitar vilken privatperson som helst för att utföra ett uppdrag och sedan ge en ersättning på några hundra kronor?

Tacksam för svar!

Mvh Kai

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-09-03, kl 11:08

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Så fort du betalar ut pengar till ågon så blir det lön och det kan du ju ge till vem som helst. Om det bara rör sig om några 100-lappar per person så behöver du inte betala några arbetsgivaravgifter så din kostand blir bara själva lönen. Administrativt tillkomer dock det faktum att du trots allt är skyldig att skicka in kontrolluppgifter när året är slut för alla som du betalt ut lön till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-09-03, kl 20:43

username

Peter
Fransson

Inlägg: 10

Citat:

Ursprungligen postat av:

Om det bara rör sig om några 100-lappar per person så behöver du inte betala några arbetsgivaravgifter så din kostand blir bara själva lönen.



Bara några hundralappar..? Jag har också funderat på att anlita släktingar/vänner/grannar tillfälligt och kanske bara någon gång om året. Var går gränsen?

D-arbetaren

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-09-04, kl 00:29

username

Kai
Koivisto

Inlägg: 3

kan man lösa det så att dessa personer slipper skatta för dessa extrainkomster? Finns det någon undre gräns för extrainkomst så det förblir skattefritt?
Annars, kan JAG betala in skatt för dessa personers inkomster?

/ Kai

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-09-05, kl 08:15

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Gränsen för att betala arbetsgivaravgifter går vid 1000 per år. Du kan alltså betala 999 till någon utan att behöva betala arbetsgivaravgifter, MEN om du skulle komma upp i 1000 så är det avgifter från 1:a kronan. Exempelvis så betalar du 500 kr i mars till någon = inga avgifter. I september jobbar han igen och får då också 500 kr. I det läget har han fått 1000 under året och du ska alltså betala avgifter för hela beloppet nu.

Inkomster ska alltid skattas men däremot finns det är grundavdrag på 16.000 som i praktiken gör inkomster upp till det beloppet skattefria. Om du med extrainkomst menar att någon som ex går och läser jobbar lite extra vid sidan av studierna kan man alltså säga att gränsen för att skatta extrainkomsten ligger på dessa 16.000. Någon som har ett annat arbete och gör detta extra vid sidan av sitt ordinarie arbete slipper däremot inte skatt på detta.
Menar du att du skulle ta ut så mycket mer i lön att du skulle kunna skatta för det själv och sedan av dina nettopengar betala in skatten för de som arbetat åt dig?? Det finns det väl inget att tjäna på. Dessutom så skulle det nog ändå anses att även detta var lön till din personal då grunden för utbetalningen är en prestation de utfört åt ditt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-09-05, kl 20:24

username

Kai
Koivisto

Inlägg: 3

Igentligen förmedlar jag deras tjänster åt andra och jag räknar med att de är beredda att betala 400-500 kr för denna tjänst. De som utför tjänsterna gör detta för 100-200 kr så jag har en så pass stor marginal att jag skulle kunna betala deras skatt.
Jag tror att enkelheten för de som utför tjänsterna är A och O för att det ska vara intressant. Det enklaste för dom vore att vid utfört ärende få 100-200 kr kontant, skattefritt.
Skulle detta vara möjligt?

Mvh Kai

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-09-10, kl 20:21

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

det är väl inga problem? Kanske har jag missuppfattat något, men de flesta löner som betalas ut är ju nettopengar. Det är ju arbetsgivaren som ansvarar för att betala in de anställdas skatter. Det finns ju inget som säger att man måste betala löner den 25:e varje månad. Sen när det är dags för redovisning av skatter varje månad så summerar du ju ihop hur mkt varje "anställd" tjänat.

Vill också säga att är man småföretagare omfattas man säkerligen även om reglerna om fåmansföretag. Är syftet med att betala ut löner till släktingar osv att minska sin egen marginalskatt så är det ju inte riktigt så enkelt. Det finns risk att du själv blir beskattad för pengarna. Men det är en annan historia.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat