Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Får inte ihop Momsen i deklarationen, Panik!

Inlägg 1 av 13

2011-04-25, kl 09:03

frasse85

frasse85

Inlägg: 7

Får inte ihop Momsen i deklarationen, Panik!

Hej och tack för ett bra Forum!

Har suttit och hållt på med deklarationen i en vecka nu men får inte ihop hur jag ska fylla i momsen rätt ( Enskild näringsverksamhet ENSKILD FIRMA (NE) - Moms )

Jag har fått in via jobb/timmar 3500kr moms
och jag har köpt varor där momsen ut sammanlagt blev 3059kr

Känns som världens lättaste grej att fylla i men paniken börjar komma mer och mer nu.

Här kommer en bild på Momsbilagan jag fyller i.

http://img809.imageshack.us/img809/2413/momsp.jpg

Som jag tänker så ska jag ju fylla i nr10 utgående moms 25%: 3500:- (in)
Sen nr:23 inköp av varor i sverige: 3059:- (ut)

Sen står det ju: summa avdragsgill ingående moms. längst ner?
Hmm det känns som jag gör något fel här och skulle verkligen uppskatta hjälp!

Om någon behöver mer info så lägger jag gärna upp det!

Mvh/
Frank Larsson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2011-04-25, kl 11:23

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej Frasse

#23 skall du endast fylla i om du köpt varor/tjänster där omvänd momsskyldighet föreligger - se rubriken: "Momspliktiga inköp där köparen är skattskyldig". Det område med omvänd momsplikt jag känner till är byggtjänster (kan dock finnas andra områden). Jag vet inte om det finns något område där omvänd skyldighet föreligger för varor. Om du bara köpt in varor från Sverige, skall du bara fylla i den ingående momsen i rutan längst ner.

Notera att du behöver fylla i din omsättning i ruta 05. Skatteverket kommer eventuellt att kolla om din omsättning i ruta 05 stämmer med det momsbelopp du anger i ruta 10-12.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2011-04-25, kl 12:02

frasse85

frasse85

Inlägg: 7

Tack för svar Entreprenören, klarnar lite!

Ok då försöker jag förklara lite till hur jag nu gjort efter läst dit svar:


Jag fyller alltså i 3500 i ruta 5 och då allt har varit 25% så sätter jag samma belopp i ruta 10.

Det inköp jag har gjort är en dator, och där var momsen 3059:- Jag sätter alltså den summan i = "summa avdragsgill ingående moms" längst ner.

Får inga fel meddelande hos skatteverket nu ialla fall :) Skickar med en skärmdump på hur det ser ut nu också.

http://img815.imageshack.us/img815/9741/moms02.png

Är det rätt tänkt?

Tack igen/
Frank

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2011-04-25, kl 12:43

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej igen
Nej, inte riktigt...

I ruta 05 skall du fylla i omsättningen, dvs försäljningen. Den bör vara 14000 om all försäljning varit 25% och momsen var 3500. Notera att när du summerar ihop delsumman sumerar du bara rutorna 10-12, alltså inte 05.

Beloppet i ruta 05 är ren information till Skatteverket. De kommer vid eventuell kontroll att ta beloppet i ruta 05 och multiplicera med 0,25 och skall då få samma belopp som du har i ruta 10 om du inter har några belopp i rutorna 11 och 12. Om de inte får det kan du räkna med en förfrågan från dem.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2011-04-25, kl 13:13

frasse85

frasse85

Inlägg: 7

Åh... kände mig plötsligt helt trög, men nu är jag med! Ett riktigt Stort tack för din hjälpsamhet!

Det här skärmdumpen blir det rätta!

http://img21.imageshack.us/img21/5424/moms03.png



Om jag tänker rätt nu så får de ju ut min dator och inköp från "maskin och inventarier" i balans och resultaträkningen och den summan motsvara/passar ju min moms på momsblanketten "summa avdragsgill ingående moms" 3059:-

Den gör alltså att jag kvittar ut momsen, det stämmer va? känns logiskt.

Phuu nu börjar det ju bli kul när grejer börjar falla på plats,
det blir att beställa en nybörjarbok till nästa år!

/
Frank

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2011-04-25, kl 17:13

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej
Ingen fara, jag har jobbat med dessa frågor i många år. Det var inte enkelt för mig heller i början.

Ja, du kvittar ut utgående mot ingående, dvs du kommer att få betala (3500-3059)441 kronor i moms.

Din dator bör inte synas i balansräkningen under maskiner och inventarier eftersom gränsen för anläggningstillgångar är höjd sedan några år till ett halvt prisbasbelopp, vilket i år är ca 21400. Dvs eftersom datorn kostade mindre än 21400, skall du bokföra den på 5410 (kostnadsföra direkt) istället för på balanskonto.

Nu råkade det bli så att du såg smabandet mellan datorinköpet i balansräkningen(vilket alltså inte är helt rät) och momsbeloppet. Men Skatteverket gör inter den kontrollen, eftersom ingående moms inte separeras på de olika moms satserna såsom utgående moms skall separeras. Alltså är det väldigt svårt att avgöra om ingående momsbeloppet är korrekt eller ej eftersom det kan vara blandade olika momssatser.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2011-04-25, kl 17:47

frasse85

frasse85

Inlägg: 7

Oj då, det var en person jag var och besökte ang. detta som sa att jag skulle lägga dator under det. hmf.

Inköpet måste väl stå under Balans- och Resultaträkning/Räkenskapsschema, hur ska annars skatteverket veta vad jag skriver av och inte ska skatta för? Nu blev jag orolig.

Detta är min Balans- och Resultaträkning/Räkenskapsschema:

http://img812.imageshack.us/img812/5224/balansresultatrakning.png


Är det så att jag ska ta upp datorn i "Beräkning av skattemässigt resultat"?

alltså den här:

http://img706.imageshack.us/img706/4805/berakningavskattemassig.png


tack igen för din tid, sitter och googlar, läser o läser läser, verkar som det var mer än momsen jag varit fel ute på…
/

Frank

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2011-04-25, kl 21:03

Entreprenören

Entreprenören

Inlägg: 45

Hej Frank
Fram till för ett par år sedan skulle inventarier över 2000 kronor in på balansräkningen, men gränsen är nu ett halvt basbelopp. Så din kompis hade nog inte uppdaterat sig.

Du har lite fel i din deklaration. Om mina antaganden är fel, kan du inte följa råden, men annars bör din deklaration se ut som jag beskriver nedan.
Beloppen i ruta B4 och R10 består av ditt datorinköp på 12.236 + 3.059 i moms.
Beloppet 3.500 i R2 består av utgående momsbeloppet
Du / din firma är momsregisterad

Din deklaration bör se ut så här om mina antaganden är korrekta:
B8 2205 (består av inbetalt belopp netto. Dvs din försäljning 17500 inkl moms – 15295 för datorn) Jag antar här att du inte har fordringar eller skulder, utan allt är betalt – du har fått betalt och du har betalt datorn
B10 1764 (består av din vinst om du inte tagit ut pengar)
B16 441 (består av momsskulden 3500-3059)
R1 14.000 (består av din försäljing)
R6 12.236 (består av datorinköpet)
R11 1.764 (din vinst)
Du måste också kontrollera din bokföring. Av det jag ser i den länk du gav verkar det som att du har hanterat moms som intäkt / kostnad, vilket är fel. Moms är endast en balanspost och kommer aldrig in i resultaträkningen.

Lycka till, jag hoppas det reder sig. Jag är borta ett par dagar, så om du har ytterligare frågor kan jag tyvärr inte besvara dem förrän på Torsdag.

Entreprenören

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2011-04-28, kl 22:04

frasse85

frasse85

Inlägg: 7

(Har inte kunnat kommentera/svara här på 2 dagar av någon konstig anledning men nu så…)


Riktigt stort tack till dig Entreprenören, var faktiskt helt fel ute där!

Nu tror jag allt stämmer. Skickar en tanke-öl via internet till dig, tack!

/Frank

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2012-03-30, kl 10:35

frasse85

frasse85

Inlägg: 7

Nu är det nytt år och nu är jag tillbaka med en fråga på om detta årets deklaration som grundar sig på den förra! (Läs ovan vid intresse)


Jag satte ju datorinköpet på R6 (Övriga externa kostnader)

http://i.imgur.com/zpix8.png

Ska jag ta upp detta inköp i årets deklaration i så fall var? Eller skippar man detta?

/Frank

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2