Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

enskild firma, utan omsättning

Inlägg 1 av 11

2006-01-24, kl 13:26

username

Patrik
Nordh

Inlägg: 9

enskild firma, utan omsättning

hur fungera det? behöver en lokal för min hobby men kan bara hyra en om jag har eget företag, hur funkar det då om jag starar en enskild firma utan omsättning kommer jag va dfår jag för utgifter, eller går det att ha den gratis? lokal hyran och andra utgifter kommer då gå genom företaget men pengarna måste på något sätt komma ur egen ficka in i företaget och till hyresvärden

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2006-01-24, kl 14:28

username

Johan

Inlägg: 121

För att få F skatt krävs att din affärsidé/verksamhet har ett vinstmål. Vill du starta ett företag men inte ha någon omsättning så har jag svårt att tro att du får F-skatt.

Nog finns det väl företag som hyr ut lokaler till privatpersoner?
Annars kan du väl göra så att, om du känner någon som har ett företag, be denne hyra lokalen i sitt namn och det företaget fakturerar dig privat eller hyr ut i andra hand till dig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2006-01-24, kl 15:14

username

Patrik
Nordh

Inlägg: 9

känner ingen som har företag, dom hyr bara ut till företag tyvärr, vet ingen annan som hyr ut till privatpersson, men vad händer om man skaffar sej en enskild firma och hyr en lokal då får man ju utgifter fast ingen inkomst i början då skjuter man väl bara in pengar ur egenfick för att täcka up utgifterna å på så viss går deklarationen jämt ut och man behöver inte betala nånting annat, rätt fel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2006-01-24, kl 19:28

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du måste självklart inte visa vinst från början, men syftet måste vara att verksamheten skall ge vinst åtminstone på sikt. Man kan inte ha ett företag bara för att kunna "dra av" personliga levnadskostnader.

I övrigt fungerar det så som du säger, har firman inga inkomster får du göra egna insättningar i firman. Sätter du in 20.000 kronor av dina pengar kan du sedan ta ut dessa när firman drar in egna pengar. Du behöver då inte skatta för dessa 20.000, de har du ju redan skattat för en gång. När firman sedan visar vinst - då får du skatta för denna vinst, både egenavgifter och din "personliga" skatt som du även har som anställd.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2006-01-24, kl 19:47

username

Patrik
Nordh

Inlägg: 9

ok, firman ska så klart ha vins på sikt jag har spunnit på det här sen jag började gymnasiet, men det krävs erfarenhet och gå sakta framåt, så att ha firman i ett år och stå för alla kostnader själv och bara göra hobby verksamhet tycker jag känns som en trygghet, sen sakta men säker börja försöka få firman att stå på egna ben och se till att det går bra så man inte kraschar i en massa skulder

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2006-01-24, kl 19:51

username

Patrik
Nordh

Inlägg: 9

behöver grejer för ca 200 000 för att firman ska kunna gå överhuvvudtaget, och vi är ett gäng som ska försöka investera och klara den summan, aktiebolag är ingen altenativ

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2006-01-24, kl 19:52

username

Patrik
Nordh

Inlägg: 9

de kommer gå sakta men säkert:)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2006-01-24, kl 19:53

username

Patrik
Nordh

Inlägg: 9

vart många inlägg nu:) snackade med flygstaden som vi skulle försöka hyra lokal av, men dom hade ingenting allt va uthyrt, det enda dom hade var lokaler på flera tusen kvadrat meter och astronomiska driftkostnader:s inge rolligt så nu är vi tillbaka på ruta ett igen, måste skaffa lokal!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2006-01-25, kl 01:58

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Det är klart att du kan starta en egen firma för att hyra lokalen. Någon F-skatt behöver du inte för det. Du får skjuta till pengar till företaget för att betala hyran. Det gör du som ett egen insättning. Du kan sedan ta ut pengar ur ditt företag till samma summa som du har satt in utan att betala skatt för det du tar ut. När du börjar ta ut mer ur företaget än du har satt in, då börjar du att betala skatt.

Sedan så är det fullständigt naturligt att företag inte gör någon vinst de första verksamhetsåren. Bara du har en plan på att det kommer att göra vinst med tiden. Om det sedan inte går som du ville, är en annan fråga. Din idé kanske inte höll. Det är även fullständigt naturligt, alla idéer håller inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2006-01-25, kl 03:35

username

Patrik
Nordh

Inlägg: 9

har fixat gratis hjälp med alla regler och papper nu, så det rullar på, ska bara få fram en lämplig lokal, vad gäller för starta eget bidrag? vad får dom pengarna användas till? pengar som sjuts in i företaget får spenderas inom företaget utan att betala skatt för det? behöver få hela moms biten förklarad för mej, är det något som jag i ett så här tidigt skede helt kan bortse ifrån eftersom det inte ska tas ut nåra pengar ur företaget och det kommer heller inte finnas nåra inkomster som överskrider 30 000:-... har absolut ingen koll på momsbiten alls

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2