Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

enkla(?) frågor om bokföring och balansrapport

Inlägg 1 av 13

2005-11-22, kl 17:49

andfol

andfol

Inlägg: 10

enkla(?) frågor om bokföring och balansrapport

Hejsan, Jag är precis i upptstarten av min enskilda firma och har ett par frågor om bokföringen.

När jag tar ut pengar för att göra privata saker, typ bio, köpa godis osv, så bokför jag väl det som debet på 2013 egna kontanta uttag och kredit i min 1910 kassa?

Jag har skickat en faktura som har blivit betald. Den var på 7000 + 1725/(moms) = 8750. Den har jag bokfört som:
1910 kassa debet 8750
3041 förs. av tjänst. kredit 7000
2611 utg. moms 25% 1750.

Jag har även gjort ett kontant uttag (av typen ovan) på 400 kronor.

När jag tittar på min balansrapport så visar den under skulder:
egna uttag 400
utg. moms -1750
summa skulder 1350

Ska det vara så? Varför minskar mina skulder när jag gör kontanta uttag, eller har jag missuppfattat kontot 2013?

Mvh
--Anders

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2005-11-22, kl 19:42

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Hur gör du balansräkningen ?? Något dataprogram ?

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2005-11-22, kl 20:05

andfol

andfol

Inlägg: 10

ja, jag använder lazy8 legder.

--Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2005-11-22, kl 20:55

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du måste hålla isät bolaget och dig själv, även om det är en enskild firma. Bokföringen visar BOLAGETS skulder och tillgångar och när du tar ut pengar ur dit bolag så minskar bolaget skuld till dig som ägare.
Det är helt rätt som du har bokfört, du måste bara lära dig att se bolaget som en egen person.
Sedan skulle jag iofs rekomendera dig att inte bokföra över kassakontot utan boka alla kontanta transaktioner som privata uttag och insättningar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2005-11-22, kl 21:10

andfol

andfol

Inlägg: 10

okej, du menar alltså att se alla inkomster som kontanta insättningar? Vad är fördelarna med det?

Mvh
--Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2005-11-23, kl 19:36

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag har inte sagt att du ska se alla inkomster som kontanta insättningar, jag sa att alla kontanta transaktioner skulle bokas som privat insättningar/uttag istället för att avända konto 1910 Kassa.
Om du som i ditt exempel får betalt 8750 i kontanta pengar av en kund så är jag nästan säker på att du inte lägger dessa i en speciell plånbok utan de hamnar bland resten av dina pengar. Lika säker kan jag nästan vara på att när du handlar frimärken till firman så har du inte tagit en 100-lapp från firmans plånbok för att betala detta med utan du gör det med pegar som just d finns i din privata plånbok. Det är iget fel att göra så men rent praktiskt så existerar alltså inte bolagets Kassa som en verklig reell kassa utan är en del av dina privata plånbok och bör därför bokföras som en sådan.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2005-11-24, kl 12:44

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Jag tycker att du gör helt rätt i att bokföra med kassakontot. Du ska visa vilka affärshändelser som skett i företaget och även om du stoppar pengarna i din privata plånbok till slut ska det ändå synas i bokföringen vad som egentligen har skett.
I det här fallet har det kommit in pengar till företaget i form av kontanter, alltså kassa kontot och dessa kontanter ska sedan bokföras vidare till BG, PG, Egna uttag eller vad du nu gör av pengarna.

Många gånger behåller man ju kontanter och sätter in en del på BG eller PG, då är det betydligt enklare att hålla koll på alla transaktioner om man utgår från kassakontot och sedan bokför dem vidare till olika konton.


MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2005-11-24, kl 19:40

andfol

andfol

Inlägg: 10

Jag tänkte att det kunde vara praktiskt att göra på det sättet, eftersom jag tänker att det ger en bra översikt över hur bra det går för företaget.

Sen undrar jag, om det är någon som helst annan mening med att bokföra kontanta uttag än för att just se om man har några pengar "i företaget" ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2005-11-24, kl 20:09

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Nu vet jag inte om jag förstått din sista fråga rätt, men då får du säga till.

Anledningen till att man bokför kontanta uttag är som du säger, för att hålla koll på hur mycket pengar som tas ur företaget.
Det kan också vara som så att när du startade upp företaget gick du in med eget kapital antingen i form av kontanter eller t.ex en dator.
Det du lagt in i företaget blir företagets skuld till dig. När du tar ut pengar från företaget och bokför i Egna uttag betyder det att företaget betalar tillbaka en del av skulden till dig.

När du t.ex gör en likviditetsbudget vill du ju se vilka likvida medel företaget har, alltså kontanta pengar eller tillgångar som snabbt kan omvandlas till pengar t.ex kundfodringar. Detta för att se företagets betalningsförmåga månad för månad.
Om du enbart bokför på kontot Egna uttag och inte i kassakontot eller BG/PG betyder det på pappret att företaget inte har några likvida medel alls, för dem har du tagit ut och använt till privata utgifter. (enkelt och hypotetiskt beskrivet)
Detta kan påverka t.ex en banks beslut huruvida du ska kunna koppla krediter till ett konto. Eller om du ska skriva ett avtal med en leverantör och denne vill veta ditt företags betalnings förmåga. På pappret har ditt företag inga pengar för dem har du slösat upp.

Blev det snurrigt nu, det känns så hehe

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2005-11-24, kl 21:06

andfol

andfol

Inlägg: 10

nej då, det blev inte rörigt :)

Tack för all hjälp. Nu tror jag iaf att jag kan komma igång bra med min bokföring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2