Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ekonomi

Inlägg 1 av 6

2005-03-13, kl 12:33

username

ANNA
BALTYN

Ekonomi

Snälla,
jag har köpt en tjänst i en annat EU-land. På vilket konto ska jag bokföra betalningen? Går det bra med 4600 (legoarbeten?). Tacksam ör hjälp.
Anna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-03-13, kl 14:36

foretagande

foretagande

Det beror på vad det är för tjänst du köpt. 4600 används för att boka underentreprenadstjänster. Det ska alltså då vara en tjänst som du "säljer vidare" precis som om du köper varor från någon och sedan säljer till en kund. Är det någon annan typ av tjänst så ska den troligen bokföras på något konto under 65?? beroende som sagt på vad det är du fått utfört.
Glöm sedan inte om du har mycket bokfört på kontot att det kan vara bättre att skapa ett underkonto just för de utlänska inköpen då det är lättare att "hitta" beloppen när du gör momsrapporterna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-03-13, kl 18:16

username

ANNA
BALTYN

Citat:

Ursprungligen postat av:

Det beror på vad det är för tjänst du köpt. 4600 används för att boka underentreprenadstjänster. Det ska alltså då vara en tjänst som du "säljer vidare" precis som om du köper varor från någon och sedan säljer till en kund. Är det någon annan typ av tjänst så ska den troligen bokföras på något konto under 65?? beroende som sagt på vad det är du fått utfört.
Glöm sedan inte om du har mycket bokfört på kontot att det kan vara bättre att skapa ett underkonto just för de utlänska inköpen då det är lättare att "hitta" beloppen när du gör momsrapporterna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2005-03-13, kl 18:21

username

ANNA
BALTYN

Tusen tack, karinj. Jag har köpt marknadsundersökning där, men kan jag bokföra det som konsultarvode på konto 6550, fast det är tjänst köpt i ett annat EU-land?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-03-13, kl 19:58

foretagande

foretagande

Jag hade nog gjort ett eget konto 6551 för detta. Eftersom du ska redovisa inköpet som omsättning och med utgående moms så är det bättre att göra ett separat konto för detta som du sedan gör inställningar på så att det blir rätt när du skriver ut momsrapporten. Nu utgår jag iofs från att du bokför på dator och att du skriver momsrappoten därifrån för att använda som underlag till den momsredovisning du skickar in. Gör du inte detta så kan du mycket väl bokföra direkt på 6550.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-03-13, kl 22:28

username

ANNA
BALTYN

Hjärtligt tack, karinj.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat