Inlägg 1 av 6
2005-06-13, kl 21:46
Bokföring leasingbil
Jag är delägare i ett handelsbolag och har en leasingbil. Hur ska jag bokföra detta? Förmånsvärdet är 4 556:-.
Svara Svara med citat
Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlemJag är delägare i ett handelsbolag och har en leasingbil. Hur ska jag bokföra detta? Förmånsvärdet är 4 556:-.
Svara Svara med citat
Ursprungligen postat av:
Jag är delägare i ett handelsbolag och har en leasingbil. Hur ska jag bokföra detta? Förmånsvärdet är 4 556:-.
Det ska du inte bokföra alls. När du deklarerar så tas förmånsvärdet upp först i din egen deklaration via N3-blanketten. Det är ju du personligen som är skattskyldig för bolagets inkomster (som alltså förmånsvärdet är en del av) inte bolaget i sig. Sociala avgifter bokförs överhuvudtaget inte alls varken i enskilda firmor eller handelsbolag.
Tack för ditt svar Karin. Men när jag betalar in de sociala avgifterna till skattekontot krediterar jag 1930 och då måste väl de sociala avgifterna debiteras på något konto?
Det bokför du på kontot för dina privata skatter, 2012 tex om det är du som har den nummerserien för dina privata uttag.