Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring lantbruk?

Inlägg 1 av 1

2006-01-05, kl 21:39

username

Monika
Asztalnok

Bokföring lantbruk?

Hej! Jag har nyligen blivit egen företagare i och med att jag har köpt ett registrerat lantbruk. Finns det något bokföringsprogram som är till just lantbruk? Jag har fått en kassabok för jord och skogsbrukare på banken, men jag vet inte hur jag ska fylla i den eftersom jag som privatperson är den samma som lantbruket(företaget). Tex jag fick ta lån för att köpa "stället" hur ska jag räkna ut hur stor del av lånet som tillhör näringsfastigheten ? Är det genom fördelningen av taxeringsvärdet? Då blir det ca 50/50.
Ett annat exempel: Elräkningen: tänkte försöka dra av 20-25% på lantbruket, hur gör jag där med fördelningen, allt kommer ju på samma räkning?
Detta året(2005) har jag nästan bara utgifter och så gott som inga inkomster, ställer det till problem? Hur mycket drar man i avräkning på begagnade inköpta maskiner?
Kommer att lämna allt till en revisor sedan, men grundarbetet ska vara rätt utfört, vill senare kunna göra det själv...
Tacksam för svar! Mycket orolig inför deklarationen...

Svara Svara med citat