Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Mässor, Konferenser & Affärsresor

bokföring import mm

Inlägg 1 av 3

2007-01-28, kl 17:37

username

Lorant

Inlägg: 27

bokföring import mm

Hej,

Jag funderar lite... om man jobbar som "mellanhand" eller agent/representant mellan två olika företag...den ena i Sverige (köparen) o den andra utanför Eu (tillverkaren)....alltså jag säljer ingeting bara skapar en typ av kontaktnät mellan dessa två o när det e dags att beställa så får företaget i sverige gör sin beställning från mig som jag skickar den vidare till tillverkaren som i sin tur o ordning exporterar varan till Sverige o som tack för min insats så tjänar jag en provision från tillverkaren.

1) Måste man registrera ett företag för det
2) Betalar man skatt i Sverige eller i det landet där tillverkaren finns (eftersom själva provisionen får jag ju från utomlands o inte från Sverige)
3) Måste man registrera någon moms...(eftersom jag kommer inte o sälja något bara marknadsföra produkterna som tillverkaren tillverkar)

[email protected]
Ciao

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-12-06, kl 02:20

username

Naeem
khan

Inlägg: 14

har du fått svar på din frågan? jag vill veta oxå. om man säljar inköp tjänster till svenska företag i utamland.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-12-06, kl 19:45

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Som alltid när man har en inkomst skall man betala skatt där man bor.

Som jag ser det så finns det 2 vägar.
1. Du startar ett företag och momsregistrerar dig. Sedan när du fakturerar det utländska företaget tar du ju ingen moms för tjänsten du utfört. (men det är inte en momsbefriad tjänst du gör så du skall vara momsregistrerad) Detta innebär dessutom att du får tillbaks moms på dina utgifter (telefon osv).

2. Du blir avlönad av företaget. Och eftersom dom inte har skatteregistrerat sig här får du SA-skatt registrera dig. Detta innebär att du betalar a skatt och arbetsgivaravg själv av lönen. Här är du inte momsregistrerad.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat