Inlägg 1 av
10
2011-03-07, kl 17:54
villej
Bokföra inköp från EU
Hej,
Jag har precis startat en handelsbolag med en vän och stött på lite problem vid bokföringen av inköp från annat EU-land.
Skulle vi som företag kunna köpa in en vara från till exempel en nätbutik i Europa som är en detaljist och egentligen bara säljer till privatpersoner? Hur ska man redovisa ingående moms vid ett sånt tillfälle?Vi kan alltså inte be företaget fakturera oss utan moms.
Tack på förhand.
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
10
2011-03-09, kl 00:02
Entreprenören
HejJo, du kan faktiskt be dem att inte lägga på moms om det är ett företag inom EU. Om du anger ditt momsnummer så är försäljning undantagen från moms enligt momsdirektivet i EU förordning.Du måste då bokföra och redovisa en fiktiv ingående moms som du bokför in och ut.
Entreprenören
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
10
2011-03-09, kl 15:01
roblu
Men se till att du får detta bekräftat från (säljande) företaget innan du lägger ordern och INNAN du betalar, för har du betalat då är det kört du ska dessutom redovisa svnsk moms på hela summan (ink den utländska momsen om de inte dragit bort den). jag importerar mycket och det brukar gå bra, jag åkte just på denna nit när jag skulle köpa en grej i en e-butik i tyskland och de vägrade att betala åter momsen som jag inte skulle betala, deras e-butik var inte uppbyggd så att man kunde ange VAT nr (moms nr) trodde man skulle kunna välja det längre fram i betalprocessen men "plopp" så var man klar och pengarna drogs på sekunden från kortet, sen var det inte så mycket att göra, sen var det jävligt dålig stil av företaget att inte kunna rätta sitt fel (jag hade mailat innan och frågat) och det finns ingenstans att får hjälp i sverige heller om det går fel....
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
10
2011-03-09, kl 15:11
villej
Hej igen,
Tack så mycket. Det är precis så som roblu beskriver. Man har ingen möjlighet att uppge sitt VAT-nummer.
Jag har även en annan fråga som berör samma ämne.
Låt säga att jag köper in en vara för 1000 kr från England.
Då bokför jag väl det på följande sätt:1910 kassa 1000:- kredit4010 inköp 1000:- debet2640 ingående moms 250:- debet2615 beräknad utgående moms varuförvärs EU 250:- kredit
Eller är jag ute och cyklar?
Frågan är då sedan när jag ska betala in min moms. Måste jag då betala den beräknade utgående momsen som här är 250:- sen även den utgående momsem om jag säljer varan för t.ex 2000:- som då hamnar på 500:-? Alltså sammanlagt 750:- som ska betalas in (subtraherat med eventuell ingående moms såklart).
Tack på förhand.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
10
2011-03-09, kl 16:41
villej
Jag har varit inne där och kollat och förstår hela den principen.
Jag tycker dock det känns som att jag får betala dubbel utgående moms. Rätta mig om jag har fel.
Jag betalar först beräknad utgående moms på varuförvärv EU vid inköpet.Sedan måste jag även betala utgående moms när jag säljer varan.
Förstår ni hur jag tänker? =)
// Ville
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
10
2011-03-09, kl 16:41
villej
Hade jag köpt varan från en leverantör i Sverige hade jag ju endast behövt betala den utgående momsen när jag säljer varan.
Eller har jag helt missat något i detta?
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
10
2011-03-09, kl 16:56
roblu
Det är samma här,du betalar bara utgående moms när du säljer varan i sverige.På eu inköpet betalar du inte ut någon moms till utlandet, men du bokför momssumma du skulle betalt om du köpt in i sverige säg 100kr, på både in och utgående moms dvs 100kr och -100kr=0kr
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
10
2011-03-09, kl 17:04
villej
Okej,
Jag har UNI_BAS som bokföringsprogram och när jag för skojs skull provar att skriva ut min momsrapport så räknar den med "Utgående moms på inköp i ruta 20-24" där ruta 20 är "Inköp av varor från annat EG-land" samt den vanliga utgående momsen på försäljning av varor.
Så min utgående moms blir i den rapporten alltså både den beräknade utgående momsen samt den faktiska utgående momsen.
Det är därför jag blir lite förvirrad. Hänger fortfarande inte med riktigt.
Hade jag köpt in endast från Sverige så hade jag ju bara haft utgående moms från försäljningen och kvittat den med min avdragsgilla moms. Nu kvittas ju all min ingående moms med den beräknade utgående eftersom jag endast köper in från EU-länder.
Jag kanske förklarar lite luddigt. Hoppas du hänger med.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat