Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra datorskärmar

Inlägg 1 av 14

2005-01-20, kl 13:18

username

Carl-Johan
Hammar

Inlägg: 7

Bokföra datorskärmar

Jag undrar om det är någon som vet om man bokför bildskärmar (till datorer) precis som man bokför datorer i företaget och hur man skriver av (om det behövs) och bokför två skärmar inköpta för 4600 kr (år 2004) vid samma tillfälle. Eller om man kan motivera en direktavskrivning?
/Calle

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2005-01-20, kl 15:55

username

Carl-Johan
Hammar

Inlägg: 7

Två skärmar på vardera på 4500 kr/st är det, jag skrev fel tidigare.
/Calle

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2005-01-20, kl 17:55

username

Fredrik
O.

Inlägg: 41

Du kan motivera en direktavskrivning på allt under 5000:-, Så kostnadsför dom direkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2005-01-20, kl 17:56

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du kan inte göra direktavskrivning på dessa normalt och där är skattemyndigheterna väldigt hårda, tyvärr.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2005-01-21, kl 14:40

username

Carl-Johan
Hammar

Inlägg: 7

Hur gör man i bokföringen då?
Jag har inte så bra koll på hur man gör med inventarier och avskrivningar rent bokföringstekniskt sett. Vilka konton ska man använda?
/Calle

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2005-01-21, kl 16:18

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du ska inte bokföra det som inventarier, det är korttidsinventarier och ska som sådana kostnadsföras direkt, bokför på konto 5410. Varför korttidsinventarier?
För att priset är under 5000:- och det inte finns ett naturligt samband mellan skärmarna. Formuleringen "naturligt samband" innebär att man inte kan gå till en affär och köpa en bokhylla för 4000, stol för 1000 och skrivbord för 4000 osv och sedan lägga allt som korttidsinventarier eftersom de var och en kostar under 5000. Detta är då ett fall när regeln om naturligt samband kommer in så att man istället ska räkna att man köpt en arbetsplats för 9.000.
För att veta om något har det här naturliga sambandet eller ej kan man testa med att fråga sig själv: Om en del av det jag köpte försvinner kan jag då fortfarande använda de andra lika bra? Jag och SKM här är iallafall överens om att svaret på den frågan ska vara ledande för om det naturliga sambandet finns eller ej. Utan skrivbordet i ex kommer kanske inte stolen att kännas lika meningsfull utan då måste jag köpa ett nytt skrivbord (alltså är de två produkterna egentligen ett) men även om den ena av dina skärmar går sönder så kommer den andra att fungera lika bra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2005-01-21, kl 20:51

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du ser vad olika vi kommer på vissa punkter och det här har vi haft uppe tidigare där jag blev nersablad av Karin Jag sitter i företagsskattenämnd och där är det inte tillåtet och inte till lagtexten heller. Om man gör som Karin säger, inte mig emot, Det är inte fel på mitt råd utan på lagtexten och dess tolkning.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2005-01-21, kl 21:31

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Lagtexten talar om inköp med naturligt samband eller delar i större investeringar, inga andra undantag. Eftersom det är en skrivning som kan ge utrymme för tolkningar på olika sätt har jag disskuterat tolkningen med Skatteverket för att kunna hitta en bra tumregel att lära ut till våra nyföretagare. Den frågeställning jag talar om i förra inlägget att man kan ha som tumregel är en formulering som jag tillsammans med tjästemän på skatteverket kommit fram till ska fungera.
Naturligtvis kan varje företagare och privatperson med för den delen hamna i klorna på någon övernitisk människa inom skatteförvaltingen men det är något man aldrig kan gardera sig för. I detta fall med dataskärmarna är det inte ens öppet för olika tolkningar. Ett inköp under 5000 är en korttidsinventarie. Två skärmar är två olika investeringar helt fristående från varandra. Ännu har jag aldrig bokfört något åt någon klient som varken revisor eller skattemyndigheter ansett fel i detta hänseende, har det någon gång varit frågor om detta så har det rört situationern på andra hållet dvs att jag bokat som inventarier när revisorerna har tyckt att det kanske skulle kunna var OK med korttidsinventarier istället.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2005-01-21, kl 21:48

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Här i Stockholm är dom för djävliga jag har råkat ut för värre ändå. Men det finns platser där den här typen av prolblem inte finns, Lettland är hitentills förskonat från sådan här variatner men deras lagstiftning är ju alldeles färsk. Ni kan nå mig på lars_arenander@rocketmail. com om ni tröttnat att stångas med myndigheterna här.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2005-01-23, kl 22:08

username

Carl-Johan
Hammar

Inlägg: 7

Jag bor i Malmö och jag har ingen aning om huruvisa SKM här är hårda eller ej. Detta är vårt första år.
Skärmarna ska inte heller användas tillsammans utan var för sig.
Jag tackar så mycket för hjälpen!
/Calle

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2