Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Blir nekad företagskonto

Inlägg 1 av 4

2013-08-18, kl 21:30

ferty

ferty

Inlägg: 1

Blir nekad företagskonto

Hej!

Jag är firmatecknare och VD för ett nystartat företag.

Företaget behövdes startas omgående då det inte fanns tid att vänta (behövde börja arbeta med en gång).

Hade inget aktiekapital och ville verkligen undvika EF pga ansvarsrisker inom mitt yrke.

Det var då jag kom i kontakt med företagsformen SUF (Svensk utlandsägd filial). Det går ut på att man startar ett Ltd. bolag (motsvarande AB) i England och sen startar upp en filial här som lyder under samma regler som ett AB. Skillnaden är att i England är kravet på aktiekaptial £1.

Detta är helt enligt de regler som gäller inom EU med fri etablering i alla länder. De svenska skattereglerna gör att jag måste skatta precis som vanligt och filialen fungerar som ett AB här. D.v.s. inget fuffens med skatten.

Man betalade 6000 :- och fick snabbt ett bolag och alla papper man behövde. Smidigt och lätt trodde jag. Sen visade det sig att både Bolagsverket och Skatteverket var tröga som sirap under sommaren. Vilket gjorde att bolagsregistreringen drog ut på det.

Men till sist fick jag min registrerade filial och F-skatt. Allt prima trodde jag. Efter i tiden men nu var det klart iaf.

Nu behöver jag bara ett företagskonto och bankgiro kopplat sen är jag på banan.

Nu visar det sig att alla banker jag har varit på nekar min filial ett enkelt företagskonto. Vilket gör att jag nu står och inte kan fakturera mina kunder.
Jag vill bara ha ett konto som de kan sätta in pengar på. Sen får jag hitta en bank som kan ge mig internettjänster och bankgiro.

Jag som ägare och VD har inga betalningsanmärkningar och som jag förstår det så (vad jag läst) så är det emot EU:s regler att neka ett företag tjänster pga av dess ursprungsland inom EU.

Först och främst så borde bolagsverket och skatteverket informera om problemen med dessa bolagen, för de är ganska vanliga. För det andra så är lagstiftningen som den är och man borde inte få motverka den.

Till mina frågor:

Har ni råkat ut för detta?
Finns det banker som tillåter filialer?
Kan jag göra något nu som gör att jag kan fakturera?
T.ex. vore det lagligt att ta mitt privata bankkontot på fakturan som VD och sen föra över dessa pengar till bolaget när kontot för bolaget är ordnat.

Eller är detta direkt olagligt (inte blanda privata och bolagets pengar)?

Behöver verkligen hjälp akut!

Tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-08-20, kl 14:04

Angelicaa

Angelicaa

Inlägg: 17

Vad gav bankerna för anledning till att neka dig kontona?

Vänlig hälsning
Martina
http://www.stockholmscvkonsult.se

Stockholms CVkonsult - hjälper dig att söka jobb!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-08-28, kl 16:59

Momskatten

Momskatten

Inlägg: 10

Bankerna nekar med all sannolikhet inte dig ett företagskonto för att du har ett brittiskt Ltd. De nekar dig för att du begränsar din egen insats till 1 pund (för jag gissar att du inte har ett större aktiekapital än så?) och för att SUF-bolag har vansinnigt dåligt rykte just för att de är så billiga att starta upp och därmed lämpar sig väl för att bedriva mer eller mindre ljusskygg verksamhet via. Med ett svenskt AB måste du åtminstone ha hostat upp 50 tkr vilket givetvis verkar mer seriöst för en bank och med en enskild firma går du ju i princip in med din privatekonomi som säkerhet, vilket också verkar mer seriöst.

Jag har lite svårt att se att SKV och Bolagsverket skulle kunna varna för Ltd. och SUF-lösningar. Att svenska myndigheter avråder från andra EU-länders bolagsformer är ju, som du själv är inne på, knappast i enlighet med EU:s regler. Den typen av rekommendationer kan du däremot hitta, bl.a. på nätet, om du kollar med intresseorganisationer och företag som arbetar med den typen av frågor.

Självklart tillåter banker filialer. Faktum är att många finansinstitut i Sverige själva är filialer eftersom det är mycket enklare att hantera utifrån ett tillståndsperspektiv. Men filialer till bolag med 1 pund i bundet eget kapital har uppförsbacke när det kommer till att övertyga en bank att man bedriver en seriös verksamhet och klarar av att hantera ett företagskonto. Därmed inte sagt att det är omöjligt.

Att plocka in företagets pengar via ditt privatkonto är ingen höjdare då det klassificeras som förbjudet lån. Både du och bolaget riskerar mycket otrevliga skattekonsekvenser på det sättet och förbjudna lån är dessutom straffsanktionerade i ABL. Om det fungerar exakt likadant med ett brittiskt Ltd. är jag inte säker på, men med stor sannolikhet är det inte att rekommendera. Dessutom skulle nog många kunder dra öronen åt sig om du uppger privatkonton på fakturorna.

Jag tror absolut att du kan få en bank att acceptera ditt företag som kund om du kan visa seriositet på annat sätt än med din insats. T.ex. genom att bygga upp det (fria) egna kapitalet i företaget, genom att visa på en bra affärsplan, budget, orderingång m.m. m.m. Detta är ju dock inte gjort i en handvändning och delvis svårt utan ett konto. För att komma igång med fakturering omedelbart skulle du kunna gå genom ett företag som t.ex. Frilans Finans. Intäkterna hamnar då visserligen inte i ditt företag, utan som lön hos dig som privatperson - men du kan i alla fall snabbt komma igång och uppfylla eventuella löften mot kunder avseende fakturering. Ja, andra har säkert ännu smartare tips - men det är i alla fall något.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2017-04-06, kl 09:02

smålandsfrakten

smålandsfrakten

Inlägg: 2

Hej!
Jag sitter i exakt samma sits, skaffade ett suf bolag med svensk filial just för att underlätta med redovisning och få bättre koll på ekonomin då jag haft enskild firma tidigare.

Bankerna accepterar inte den typ af företag, det strider mot deras normer !

Så nu sitter jag med drygt 35 000 investerat i nya bolaget och måste antingen lägga ner eller köra fakturering mot privat konto, men då mister jag alla rut bidrag då dessa kvarstår på skatteverket. Kontot måste tillhöra bolaget.

Detta är dåligt av bankerna tycker jag ! Jag tillfrågade ändå min bank om detta var ok, får inget giro till min enskilda pga bet anm men det skulle fungera då bolaget var egen juridisk person sa dem. Väl där var det stopp ändå.


Kort sagt , AKTA ER FÖR ALL TYP AF SUF BOLAG.

Conny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat