Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Bli distributör, vad krävs?

Inlägg 1 av 9

2009-09-17, kl 06:58

username

Markus
Ööööö

Inlägg: 1

Bli distributör, vad krävs?

En tillverkare i kina som jag känner till har ingen distributör i Sverige. Är det realistiskt att skaffa F-skatt och sen kontakta dom för att få bli deras sverige importör.

Det kanske krävs att man redan har ett etablerat företag, jag kan ju tex inte köpa in större antal produkter, utan måste börja med ett litet antal för att se hur det går.

Det känns ju som att det skulle vara ett häftigt läge, visst kan det vara en bra möjlighet för att kunna starta upp en verksamhet från noll?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2009-09-17, kl 09:43

hellen

hellen

Inlägg: 20

Vet att när man köper från Kina som handlar det om rätt stora volymer. T ex hela containar som kommer. Då behöver du ordna med t ex tillfällig lagerplats. Kolla också med Tullverket de olika avgifterna på min produkt du ska importera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2009-09-17, kl 10:00

larsnlundin

larsnlundin

Inlägg: 4

Titta istället på direkthandel och nätverksmarknadsföring. Där behöver du aldrig ligga på lager. Du bygger din egen business och skapar passiva inkomster. Vill du veta mer? mejla mig. [email protected]

Lars Nyqvist Lundin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2009-10-30, kl 08:52

username

Hans
Borglund

Inlägg: 9

JAg skulle rekommendera dig att kontakta tillverkaren och prata med dem före du skaffar F-skatt osv.. hör vad de har för krav, MOQ osv...

http://www.tryckeributiken.se - Profilkläder, Promotion, Presentreklam

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2009-11-01, kl 15:46

username

Helena
Berggren

Inlägg: 3

Till Lars Nyqvist: Hej! Det låter jätteintressant. Har mejlat dig. Mvh! Helena

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2009-11-01, kl 18:47

Pege

Pege

Inlägg: 18

Hej,

Ett par av svaren här är inte rättvisande. Det behöver inte alls vara stora volymer, jag köper själv sedan många år små volymer från Kina. Direkthandel som är ett av förslagen här vill jag avråda ifrån då det gäller Kina. Du skaffar kunder som kineserna snor direkt och struntar i dig.

Det finns mera du skall tänka på. Jag delar gärna med mig av mina framgångar och misstag. Här av dig.

PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2009-11-03, kl 10:13

username

Helena
Berggren

Inlägg: 3

Hej Pär Gester. Tack för info.

Jo, det var såhär, att jag surfade runt på Internet eftersom jag var lite sugen på att köpa en snygg mockajacka med pälsdetaljer (alltså fejkpäls då förstås!) Jag behövde även lite större storlek! ;-) Jag hittade inte en enda snygg sådan jacka i Sverige! Däremot fanns min drömjacka hos någon kinesisk grossistfirma. Och jag tänkte att; om jag har svårt att hitta sådana jackor i Sverige så borde ju fler också ha svårt att göra det, så varför inte börja köpa in sådana jackor själv? Men det känns som ett j ä t t e företag och starta igång och jag vet inte om jag pallar det, faktiskt. Jag har varken kunskap, ork eller pengar att starta något sådant...synd, för jackorna är underbara! ;-) Skrik gärna till om du känner nån som orkar importera sådana jackor! Tack i förväg! Mvh. Helena

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2009-11-03, kl 10:22

username

Helena
Berggren

Inlägg: 3

Här är den! :-)

http://www.alibaba.com/product-gs/214851547/ladies_jacket.html

Plus att det finns en massa andra snygga jackor också... :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2009-11-03, kl 10:47

Pege

Pege

Inlägg: 18

Om du saknar ork i största allmänhet skall du inte starta eget. Du ser nog framför dig att vara:

Säljare
Marknadsförare
Ekonom
Inköpare
Bollplank med dig själv
Tiggare (på banken)
Personalchef
Semesterhatare

Och det har du rätt i. Det verkar finnas någon slags utbredd föreställning om att driva företag ensam är utgångspunkten. Själva begreppet "starta eget" låter ju som "starta ensam".
Ett företag som skall importera, marknadsföra och sälja SKALL MAN STARTA MED KOMPANJONER!

Så fundera på om:

Vad är du riktigt bra på och brinner för?
Lockar tanken att vara företagare?

Om du svarar ja på båda, gå då ut och hitta minst 1 kompanjon och samarbetspartner som gör bilden komplett. Lyssna inte på företagsrådgivare som säger att du skall gå en bokföringskurs och skaffa ett bokföringsprogram. Det finns sådana rådgivare, de är ekonomer och kan inget annat.

Lycka till!



PG

Inläggets betyg
Svara Svara med citat