Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Marknadsföring & Reklam

BILLIGT ÄR BÄST!! (eller..?)

Inlägg 1 av 18

2007-05-30, kl 12:30

username

Medlem
#51011

Inlägg: 5

BILLIGT ÄR BÄST!! (eller..?)

Angående de senaste inläggen om billiga erbjudande.
Detta är inget personligt påhopp av något slag men det är ett bra exempel på vad som är fel med den rådande situationen. Så Mikael Lind ta inte detta personligt är du snäll... MEN:

Är 50 kr för en banner inklusive moms?
Har Du f-skatt sedel?
Är detta en hobby Du har, ett extra knäck? För i annat fall så måste du trycka ut ungefär 600 banners i månaden (eller 30 banners om dagen)(eller 3,75 banners i timmen om du jobbar 8 timmar om dagen) för att kunna plocka ut en lön på ca 12.000kr efter skatt...
Har Du räknat på den tid det tar att ha kundmöten om vad kundens behov är, skissning, reaserch, korrektur rundor osv. Inte ens 50 kr pluss moms är ett rimmligt pris för en banner.

Billigt är på bekostnad av kvalité, noggranhet, förstudier, analyser och fram för allt blir de företag som jobbar med det "billiga alternativet" lidande(lurade) när de inte nåde ut till rätt målgrupp med det busdskapet som de betalade för.

Allt detta som jag spyr ur mig nu är bara för att få igång en debatt och är ÅTERIGEN inget påhopp på någon person eller företag.
Hoppas att vi kan få ut någonting bra ur denna diskussion.

Läs även: http://www.startaeget.se/index.taf?_page=mess_thread&messenger_auid=4606&EnsureNoCache=8130

Fridens!

/André


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 18

2007-05-31, kl 11:16

username

Medlem
#51011

Inlägg: 5

Intressant att 63 personer har läst inlägget men att ingen har valt att svara?

Hoppas att det beror på att Startaeget har lite problem med sitt system vad gäller att svara på inlägg, för jag ka inte tänka mig att jag har sammanfattat allas åsikter i frågan...

/André

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 18

2007-05-31, kl 11:41

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Jag har läst!

Precis som du skriver har jag noterat detta och så även att en nästan explosionsartad utbreddning av dessa billiga inlägg skett på forumet startaeget.se.

Jag har även påpekat några gånger om huruvida verksamheter verkligen bedrivs men jag tror det är fel forum att diskutera sådant på.

Jag har själv valt att nästan överge forumet för annat.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 18

2007-05-31, kl 12:55

username

Medlem
#51433

Inlägg: 4

Jag håller med.. Kan tänka mig att det är ett sätt att "sno" åt sig kunder =)

Även om det inte brukar röra sig om samma eventuella kunder som man själv tampas med när man räknar med allt som måste betalas..

Värt att tillägga är att man själv varit nere till 5000:- nivån på första kunden (Större kund än vad vi förväntade oss i första veckan) Och blir säkert nångång igen ifall nån av mina vänner som driver föreningar behöver hjälp med något..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 18

2007-05-31, kl 13:16

username

Lennart
Jönsson

Inlägg: 20

En liknande debatt har tidigare förts på denna sida, men då man från vissa håll menade att det var skillnad från bransch till bransch så ansåg jag då och anser nu att kommentarer egentligen är överflödiga.
Trots allt vill jag dock kommentera genom en fråga: Var i dessa förhatliga inlägg berättas att man gör förstudier och analyser innan man tillverkar en banner för 50 kronor. Har ni verkligen så dåligt självförtroende angående era egna tjänster och kunnskaper så att ni är rädda för "50-kronors banners"? Är det verkligen era kunder som köper dessa banners? I så fall har ni helt andra problem som ni kanske skulle diskutera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 18

2007-05-31, kl 13:26

username

Medlem
#51433

Inlägg: 4

@ Lennart Jönsson
Det var säkerligen ett rent hypotetisk exempel.

Men i inlägget André även postade med diskuterades det hej vilt om hemsidor. Där väldigt många kör på att vara billigast till skillnad ifrån de som väljer att utveckla en strategi för hemsidan osv..

Olika strategier ger olika kunder helt enkelt som jag nämnde förut =)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 18

2007-05-31, kl 13:34

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Lennart, självklart finns inte ett dåligt självförtroende.

Snarare att det ges en felaktig prisbild av värdet till de potentiella kunder som normalt inte köper dessa tjänster (Kunder som kan finnas på detta forumet). Vilket kan försvåra motivationen att köpa en vara, tjänst till ett 'riktigt' pris av ett riktigt företag oavsett bransch. I alla fall om målkunden inte har den begreppsuppfattningen om prisbilden.

Att belysa och uppmärksamma detta är aldrig fel.

Vi har tidigare diskuterat detta i trådar som berört "Svarta Företag" vilket har funnits och säkert ännu finns i detta forumet. Vilka inte bara påverkar marknaden prismässigt utan även sätter köparen i en svår situation om detta uppdagas av skatteverket. Vilket då förvisso kan ses som dålig research eller begäran om att få se F-skattebevis. Men heller inte helt ovanligt i nyföretagarsammanhang då man sällan har koll på alla delar. Startaeget.se har en stark koppling till nyföretagare i alla fall som ett nätverksforum.


Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 18

2007-05-31, kl 14:54

username

Lennart
Jönsson

Inlägg: 20

Om det visar sig att någon bedriver olaglig verksamhet så är det bara att göra en anmälan till skattemyndigheten. När det gäller prisbilden så tycker jag att det borde vara rena frisparken att på ett enkelt sätt kommunicera ut sitt mervärde om prisskillnaden är så stor som jag förstått att den är genom tidigare inlägg. Om sedan skillnaden är tillräcklig för kunden, kan bara denne bedömma.
En allmän varning för att anlita företag utan F-skattesedel tycker jag kan vara på sin plats, men inte bara för banners- eller reklamleverantörer, så den skulle pryda sin plats som ett eget ämne.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 18

2007-05-31, kl 19:35

username

Medlem
#51011

Inlägg: 5

Kul att vi är igång!
Vad jag har försökt belysa i detta är att om man betalar 50kr för en banner så är det förmodligen större schans att få vinst om man går och köper 5 stycken "tio-lotter".
Det finns ingen strategi, ingen reasearch ingenting i det priset, bara några färgklickar som inte har någontng med kommunikation att göra.

Även om det hade handlat om 500kr så är en banners förmåga att kommunicera rätt budskap satt i direkt rellation till hur mycket tid och arbete som lagts ner.
Vill man nå ut till rätt konsumenter och få dom att vilja komma tillbaka så krävs en väl grundad idé som inte bara är att "jag tycker att dom här färgerna är fina". Allt detta tar tid att komma fram till. Tid kostar pengar.

SJÄLVKLART har jag också gjort "hemsidor" för 5.000kr när jag började, men jag gick inte ut och proklamerade något "lågprisalternativ åt folket!".

Är man ny i branchen får man faktiskt ha lite respekt för hur det fungerar och inte försöka störta systemet bara för att man tycker att man kan göra bättre till ingen kostnad alls och hoppas på att man får tillräkligt många kunder i månaden för att kunna betala sina räkningar.
Det kommer en dag då man inser att det kanske tar lite mer tid att göra ett uppdrag och har man då lämnat ett fast pris till kund är det bara å bita i det sura äpplet och göra klart projektet på förlust och då är det kanske inte lika kul längre pluss att man har dragit med sig en massa bra företag ner i prosessen.

Och apropå om jag känner mig hotad av det-stora-stygga-banners-för-50kr-monstret så är det inte dit jag vill utan jag vill lyfta ett varningens finger till dom företag som kanske handlar med det-stora-stygga-banners-för-50kr-monstret att dom ska veta vad det är dom betalar för och inte tro att det kommunikation dom köper.

Det kan mycket väl stämma att det inte är "mina kunder" kunder som blir "drabbade", men man får faktiskt visa lite ryggrad och se till att de nystartade företag som söker sig till detta forum för att få hjälp med uppstarten inte blir varken lurade eller får en felaktig bild av verkligehten och vad det faktiskt kostar att köpa kommunikation. En hjälpande hand till dom nya kan väl inte vara så kostsammt..? Alla har vi varit där.

Till sist då, till dom som ändå vill göra ringar på vattnet:
Sitt ner i båten för Du är inte ensam i den.

Fridens!

/André

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 18

2007-05-31, kl 23:10

username

Lennart
Jönsson

Inlägg: 20

På detta forum hönder det allt som ofta att folk efterlyser och får tips om billiga bokfäringsprogram, men när började Hogia, Visma eller Programbyrån klaga på att folk inte köper deras program som kan så mycket mer än lågprisvarianterna.
Folk får tips om gratis office-paket. Inte har Microsoft och Corel hört av sig och klagat.
Folk får tips om skatteavdrag o likn. Inte har Nordströms eller Akelius hört av sig och klagat.
Folk får ständigt hjälp med bokföringsfrågor. Ingen redovisningskonsult har hört av sig och klagat.
Vad beror nu detta på? Jo, de känner sin målgrupp och vet att när företagaren är mogen så kommer han till någon av dem om de verkar justa.
Off Topic! Är egentligen banners något intressant idag över huvud taget? Internet är sprängfyllt av banners och det var länge sedan jag ägnade någon uppmärksamhet till något liknande. Dessutom tycker jag att i själva begreppet ligger det att marknadsföra med hagelbössa. Om man verkligen analyserar sin målgrupp så tror jag inte en banner är lösningen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2