Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

avskrivning + pension

Inlägg 1 av 7

2006-12-27, kl 11:34

username

Medlem
#42946

Inlägg: 5

avskrivning + pension

hej, jag har enskild firma och arbetar med programmering
och utveckling av webbapplikationer, undrar om mitt arbete berättigar mig att
skriva av hela kostnaden för min dator på ett år?

Vidare så undrar jag
även om alla typer av
inventarier som har en kostnad under 5000 får skrivas av på ett år?

Och
slutligen så undrar jag vad som gäller med pensionsförsäkringar/sparande för
enskildfirma, får jag skriva av kostnaderna för detta eller ej?

Tack på
förhand,
Anton

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2006-12-30, kl 10:45

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Hej,
Du kan inte skriva av datorer med en gång, det är enbart vissa speciella branscher som kan det.
Det är också riktigt att alla inventarier som är under 5000 kr kan du bokföra som förbrukningsinventarier. Du får titta på varje inventarie och bestämma om du tycker den skall läggas upp som inventarie eller inte.
Pensionsförsäkringar kan du inte boka in i din enskilda firma men de kan tas med på deklarationen. De anses vara privat.
Hoppas mina svar hjälpte dig något, hör av dig annars.
Maila gärna:[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2006-12-30, kl 11:39

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

En kort fråga apropå ovan ställd. Hur fungerar det om man köper in en dator fast i lösa delar för egen montering. Dvs de lösa delarna köps in för et pris under 5000 vardera? Det är ju inte köp av en färdig dator utan köp av förbrukningsmaterial/utbytbara delar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2006-12-30, kl 16:19

username

Ingela
ingela.repo

Inlägg: 173

Det var en liten svår fråga.
Delarna kan betraktas som enskilda men när de är ihopmonterade och datorn fungerar som en dator ska, då är det att betrakta som en dator, inventarie.
Så gör man ofta i industrin när man köper stora maskiner, den köps i delar och monteras ihop, det blir då en inventarie när den är ihopmonterad och igång.
Hoppas det hjälpte dig något.
Datorer är svåra i sig, för de blir "gamla" så fort och håller inte lika länge som en vanlig inventarie.
Hör gärna av dig om du undrar mer, jag hjälper gärna till.
Behöver du hjälp med bokslut eller deklaration så kan jag också hjälpa till.

Hälsningar

Ingela Repo

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2006-12-30, kl 18:31

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Om du köper en dator i delar så blir det trots det en inventarie då det räknas som ett sammanhämgande inköp.
Om du däremot köper en ny hårddisk, dvd-brännare och prossessor och monterar in det i en befintlig låda så blir det ingen inventarie. 
För att avgöra om det ska vara en inventarie eller ej så måste man hekt enkelt tänka ett steg längre. Får du en funtionell dator av de delar du köpt så är det en inventarie. Om de inköpta delarna istället bara kan användas för att "uppgradera" en befintlig maskin och inte i sig är "körbara" så kan det inte bli en inventarie.
Jobbar du med progamutveckling så är det troligen inte heller något problem att kostnadsföra datorn på en gång. Den som jobbar med utveckling kan ju inte utveckla på äldre maskiner än kunderna ska köra på. MEN för att det resonemanget ska fungera så innebär det också att du verkligen byter dator minst vartannat år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2006-12-30, kl 19:08

stifor

stifor

Inlägg: 386

Visst kan du i din enskilda firma bokföra betalning av premie för din pensionsförsäkring.

Premiebetalningar är avdragsgilla i verksamheten till en generöst satt gräns, ett halvt prisbasbelopp (=19 850 kr) + 35% av det du deklarerar som inkomst av aktiv näringsverkamhet.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu


Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-12-30, kl 19:42

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Datorer som används under "hård" produktion. Dvs har en drifttid på 24 tim om dygnet tenderar att behöva bytas ev renoveras vartannat år. (Under tio år tid har nog jag förbrukat i alla fall 8 datorer.) Anledningen till att datorerna eller delar därav behöver bytas är olika. Vissa hårddisktyper klarar inte av extremt aktivt körande. Processorer tenderar att överhettas när kylpastan de levereras med tar slut. Ramminnena klarar ej heller av i längden att kyla ner datorns delar. Moderkort, grafikkort och andra kretskort tenderar med att slås ut av dammbildning och elektriska överslag.
Sedan kan man titta på utvecklingen av komponenter som ex processorn, ramminne hårdisktrymme kontra programutvecklingen med mer krävande hårdvara.
Ex uppgraderingen till Windows XP ställde höga krav på ramminnet samt vissa krav på processorn för att fungera fullt ut. När Xp släpptes var man inne på sk socket A processorer. Utvecklingen går så snabbt framåt att Socket A knappt längre finns Nu finns både Socket F, S1, AM2, 754, 939, 940, 479, 604, 771 och 775 med ett antal variationer innanför dessa. Socketvarianten styrs nämligen av vilket moderkort man har eller måste införskaffa. Även programvaruutvecklingen går fort framåt.
I snitt behöver en aktiv användare av datorer byta delar eller hela delar av datorn vartannat år, inklusiv köpa in licenser för programvaror eller uppdateringar. Minst.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat