Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avdrag - enskild firma

Inlägg 1 av 15

2007-04-16, kl 20:53

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Avdrag - enskild firma

Finns det någon bra och uppdaterad samling av lagliga avdrag som ofta tillämpas av enskilda firmor?



Gärna om det finns förklaring på regler gällande hur avdragen får genoomföras.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 15

2007-04-16, kl 23:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är inte så stor skillnad på vad du kan göra avdrag med om du är anställd eller har en enskild firma. Milersättning med 18 milen (-8000 kr för körning till jobbet + all tjänstekörning), traktamenten och ett visst belopp (2000 eller 4000) för arbetsplats hemma om du jobbar hemifrån mer än 800 timmar/år. Skillnaden gäller väl egentligen att man som anstääld oftast får milersättning och traktamente utbetalt av arbetsgivaren och att avdraget därför sker med "tyst kvittning" medan du med enskild firma faktiskt gör ett avdrag för detta i deklarationen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 15

2007-04-17, kl 09:02

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Men jag prenumererade på "dina avdrag" förrut.. eller bara
gratisversionen. Där ger de ju ut hur mycket tips som helst på olika
avdrag som är tillåtna.



Man vill ju utnyttja sina rättigheter till max menar jag..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 15

2007-04-17, kl 13:59

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Genom gratisprogrammen får man en insyn att man får göra vissa avdrag men när jag som konsult ger råd  för en enskild peron som betalar mig så vill man naturligtvis ha valuta  samma gäller Karin och via andra som sitter på specialkunskap inom olika områden. När jag går igenom ett upplägg tar det mellan 10-15 timmar att börja med vilket är annat än dessa råd här.
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 15

2007-04-17, kl 17:47

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

När du säger "gratisprogrammen" vilka syftar du på?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 15

2007-04-17, kl 19:21

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Ja, anlitar man konsulter så har man väl nästan "rätt" att kräva resultat så att säga. ;)

- Jag tror nog att för gemene man/kvinna så räcker gratistipsen en god bit på väg.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 15

2007-04-17, kl 20:08

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Robin Dubitzkij: Men jag prenumererade på "dina avdrag" förrut.. eller bara gratisversionen. Där ger de ju ut hur mycket tips som helst på olika avdrag som är tillåtna.

Man vill ju utnyttja sina rättigheter till max menar jag..
Men då har du ju redan tagit reda på "en massa avdrag", då kanske du skulle informera om dem istället.  Men är det inte så att du blandar ihop avdrag och kostnader nu, för några massa avdrag finns inte. Några till förutom de jag räknat upp innan finns väl men då är det specifikt för olika brancher, rent generellt så finns det faktiskt inte så mycket mer du kan göra avdrag för oavsett om du tjänar dina pengar som anställd eller från ditt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 15

2007-04-17, kl 20:12

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Jo, bara det att mina mail är raderade och det var länge sen jag hade prenumerationen.

Varför skulle jag blanda ihop avdrag och kostnader?

Jag vet inte om jag uppfattar dig rätt, men jag tycker att du låter väldigt ohjälpsam och otrevlig när du svarar på inlägg.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 15

2007-04-17, kl 21:39

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag tror att du blandar ihop kostnader och avdrag eftersom du säger att det borde finnas massor av avdrag att göra. Det finns inte det.
Ta ex motion. Du har besvär med värk i ryggen och bestämmer dig för att gå till en träningsanläggning ovh köpa ett kort där för träning under en termin. Detta är OK om det innebär att du kanske annars skulle blivit sjukskriven för dina ryggbesvär.
Menar du då att du skulle kunna göra avdrag för den kostnaden, eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 15

2007-04-17, kl 21:46

username

Robin
Dubitzkij

Inlägg: 125

Ja det du beskriver är den typ av avdrag jag pratar om. Så varför blanda in kostnadsposten?

Frågan var återigen ganska enkel, var kan jag, om jag kan hitta någon lämplig sammanfattning över avdrag som man kan göra för diverse kostnader?

Jag ska ge dig exempel:

Kontor hemma
Telefon
Bil
Kläder
Elektronik

Etc etc.. det måste ju finnas regler gällande detta, vilket är ganska svårt att hitta om man inte redan kan det...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2