Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Att räkna ut hur mycket skatt man är skyldig

Inlägg 1 av 10

2012-09-30, kl 12:02

ecmik

ecmik

Att räkna ut hur mycket skatt man är skyldig

Hej! Jag blir inte riktigt klok på detta med att räkna ut min förmodade slutgiltiga skatteskuld i år till Skatteverket. Hoppas att nån av er här på forumet skulle kunna hjälpa mig hitta rätt sätt att räkna!

I år har jag gjort en vinst på 35 820 kr. Min momsfordran på staten är + 6 202 kr.

När jag räknar på hur mycket jag i slutändan kommer att bli skyldig staten (räknar med ca. 62 % skatt) så räknar jag så här:

35 820 kr x 0,62 = 22 208 kr . Detta blir alltså vad jag är skyldig i skatt och egenavgifter.

Sedan drar jag bort momsfordran vilket blir 22 208 kr - 6 202 kr = 16 006 kr. Detta är alltså den faktiska skulden till staten.

Stämmer detta?

För det som ställer till problem är att om jag räknar efter hur mycket lön jag har tagit ut i år, och tar 62 % av den summan, och sedan drar av min momsfordran så landar jag inte på 16 006 kr utan på 10 693 kr. Det blir en väsentlig skillnad för mig i min lila firma.

Kan någon förstå varför det blir sådan skillnad mellan dessa räknesätt?

Oerhört tacksam för all hjälp!

Mvh Mikael

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2012-09-30, kl 12:57

stifor

stifor

Den stora frågan i ditt resonemang är ju hur du kommit fram till att du ska räkna med 62 % i skatt? Visst kan det vara så om du har en rätt stor utanför firman och då blir ju skatteskulden för firman enligt det du beräknat (16 006 kr).

Skattesaldot för dina övriga inkomster ska ju dock läggas ihop med detta belopp så i slutändan kan det ju bli något helt annat och det är ju slutbeloppet som är det viktiga.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2012-09-30, kl 15:23

Balansekonomi

Balansekonomi

Det är väldigt svårt att göra en beräkning utifrån de uppgifter som du har lämnat.
Det man behöver veta för att kunna överhuvud taget en beräkning så är det din ålder, om du har ett annat arbete, hur mycket du har tjänat under året, vilken kommun du bor i, om du är gift och ska sambeskattas.

Du får en generell beräkning, exempel; där du endast har detta jobb och bor i Stockholm är singel och är medlem i kyrkan, din ålder 22 år.

Inkomst av näringsverksamhet 30 806
Taxerad inkomst 30 800
Grundavdrag 18 200
Underlag allmän pension 30 800
Underlag skattereduktion för arbetsinkomst 30 800

Skattesats (30,28) Bromma
Kommunal inkomstskatt (29,58%) +3727
Allmän pensionsavgift +2200
Egenavgift och allmän löneavgift +4581
Mervärdesskatt -6202
Kyrko/begravningsavgift 88
Summa=4394

Skattereduktioner för allmän pensionsavgift -2200
Skattereduktion för arbetsinkomst -1527

Slutlig skatt 667 kr.

Hänsyn är då taget till avdrag för egenavgift på 5014 innan beräkningen. Kostnaden för egenavgiften kommer i själva uträkningen.

Är du intresserad av din riktiga skatt så maila mig på thomas.bofeldt@telia.com
Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 10

2012-09-30, kl 19:49

ecmik

ecmik

Tack för snabba svar! Förlåt, jag skulle ha varit tydligare. Frågan var egentligen inte EXAKT hur mycket min slutgiltiga skatt kommer att ligga på, utan snarare hur man räknar ut det på ett ungefär. Jag har hela tiden satt undan 62 % i skatt av summan jag plockat ut i lön från firman för att slippa bli återbetalningsskyldig med pengar jag inte har... Så siffran 62 % är rent hypotetisk.

Det jag nu ville ha hjälp med att reda ut var istället varför det skiljer sig så mycket mellan de två räknesätten?

Jag utgår ifrån att jag tar ut hela min vinst i lön i år.

Alltså räknesätt 1:

(Firmans vinst) x 62% - momsfordran = min skuld till staten

Och räknesätt 2:

(årets löneutbetalningar) x 62% - momsfordran = min skuld till staten

Tar jag ut hela mitt överskott i lön, så borde väl räknesätten landa på i princip samma siffra, men nu skiljer det en hel del mellan de två..

Förstår ni min frågeställning?

Tack för hjälpen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2012-10-01, kl 12:57

stifor

stifor

Då var det som jag misstänkte - siffran 62 % har du bara tagit ur luften.

Jag antar att du har enskild firma och ifall du bara har de intäkter du nämnt (ingen annan inkomst) så betalar du bara egenavgifter och då blir din totala skatt med avräknad momsfordran högst ett par tusen (ingen skatt alls om du är under 26 år).

Löneutbetalningar - som kallas egna uttag i enskild firma, har egentligen inget att göra med hur hög skatten blir utan det är rörelsens resultat som styr detta.

Hur man räknar ut sin totala skatt är ganska så komplicerat. Vi har av den anledningen specialutvecklat ett program (eFRedo), som har den egenskapen att kunna räkna ut just skatten utifrån de intäkter och kostnader man bokför i rörelsen tillsammans med eventuella övriga inkomster. eFRedo är det enda programmet på marknaden som fixar detta och finns att laddas ned från www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2012-10-01, kl 13:03

ecmik

ecmik

Citat:

Ursprungligen postat av: stifor

Jag antar att du har enskild firma och ifall du bara har de intäkter du nämnt (ingen annan inkomst) så betalar du bara egenavgifter och då blir din totala skatt med avräknad momsfordran högst ett par tusen (ingen skatt alls om du är under 26 år).

Löneutbetalningar - som kallas egna uttag i enskild firma, har egentligen inget att göra med hur hög skatten blir utan det är rörelsens resultat som styr detta.

Hur man räknar ut sin totala skatt är ganska så komplicerat. Vi har av den anledningen specialutvecklat ett program (eFRedo), som har den egenskapen att kunna räkna ut just skatten utifrån de intäkter och kostnader man bokför i rörelsen tillsammans med eventuella övriga inkomster. eFRedo är det enda programmet på marknaden som fixar detta och finns att laddas ned från www.enskildfirma.nu

Okej. Jag har i för sig en huvudinkomst från en fast tjänst vid sidan om, så det kanske blir lite annorlunda. Jaja, jag tackar för hjälpen i alla fall!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 10

2012-10-01, kl 16:44

stifor

stifor

Citat:

Ursprungligen postat av: ecmik

Citat:

Ursprungligen postat av: stifor

Okej. Jag har i för sig en huvudinkomst från en fast tjänst vid sidan om, så det kanske blir lite annorlunda. Jaja, jag tackar för hjälpen i alla fall!

Och då påverkar storleken på huvudinkomsten från den fasta tjänsten hur stor del skatt du ska betala utav resultatet i din rörelse.

Det är alltså därför jag skriver att det är rätt så komplierat att räkna ut hur mycket skatt man ska betala av en vinst i enskild firma, det är så många parametrar som påverkar beräkningen.

Stig Forsberg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2012-10-02, kl 17:58

Balansekonomi

Balansekonomi

Det är många som läser inläggen här och det är inte helt fel att ge en generell information om vad som blir över på varje tjänad 1000-lapp.

Schablonavdrag egenavgifter 25%
Kvar på tusenlappen är då 750 kr som man lägger vanlig "Källskatt" inkomstskatt på.
Här är det enklast att se i skattetabellen hur mycket skatt som ska läggas.

Än en gång vill jag understryka att detta är en generalisering.

Räkna med mellan 50-60% kvar att ta ut netto.

Svar på inlägget här borde bli en total skatt på mellan 40-50%.
Då har man inte tagit hänsyn till skatteplaneringen som skulle ge ännu lägre skatt.

Mvh Thomas

Thomas.B.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2012-10-02, kl 18:03

ecmik

ecmik

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Det är många som läser inläggen här och det är inte helt fel att ge en generell information om vad som blir över på varje tjänad 1000-lapp.

Schablonavdrag egenavgifter 25%
Kvar på tusenlappen är då 750 kr som man lägger vanlig "Källskatt" inkomstskatt på.
Här är det enklast att se i skattetabellen hur mycket skatt som ska läggas.

Än en gång vill jag understryka att detta är en generalisering.

Räkna med mellan 50-60% kvar att ta ut netto.

Svar på inlägget här borde bli en total skatt på mellan 40-50%.
Då har man inte tagit hänsyn till skatteplaneringen som skulle ge ännu lägre skatt.

Mvh Thomas

Det var precis det jag letade efter! Hur mycket på ett ungefär man kan räkna med. Då sätter man helt enkelt undan lite mer än man tror så är man på den säkra sidan. Tack för hjälpen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 10

2012-10-02, kl 18:08

Balansekonomi

Balansekonomi

Alltid roligt att hjälpa till!

Vi ekonomer är kanske lite "nördiga";-)

Thomas.B.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat