Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Använda privatbil inom företaget

Inlägg 1 av 15

2012-08-16, kl 14:25

dankar426

dankar426

Inlägg: 1

Använda privatbil inom företaget

Hej,

Har ett AB och kommer använda min privata bil till vissa resor som är företagsrelaterade.
Som jag fattat det så har jag rätt till ersättning/avdrag per mil.

Hur får jag detta ersättning?
Är det ett avdrag, mot vad görs avdraget?
Finns det olika alt. att välja mellan?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 15

2012-08-25, kl 15:44

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Du tar ut bilersättningen skattefritt för närvarande 18:50 kr per mil. Du tar väl ut lön? Lägg på bilersättningen på ditt lönebesked.

Det finns inget alternativ i detta fallet.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 15

2012-09-02, kl 11:40

Jschakt

Jschakt

Inlägg: 1

Hej! Jag har precis startat enskild firma, hyr ut mej som grävmaskinist, och undrar hur det funkar med drivmedelskostnader/bilersättning? Använder familjebilen till och från arbetet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 15

2012-09-02, kl 12:26

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Om jag förstår dig rätt så vill du veta hur du ska göra/bokföra kostnaden för milersättning.

Då du har en enskild firma så bokför du dina kostnader på konto 5800 "resekostnader"
Du måste använda dig av körjournal som du kopierar månad för månad och använder som verifikat. Den schablon som gäller idag är 18,50 kr per mil, detta är skattefritt.

Om du inte tar ut pengarna så bokför du dessa på konto 2018 "egna insättningar" i kredit så är företaget skyldig dig för dessa utgifter som du har haft.

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 15

2012-09-05, kl 18:29

stifor

stifor

Inlägg: 386

När det gäller resor med privatbil inom ett eget företag så fungerar det i praktiken som ett avdrag.

Ifall man däremot är anställd hos en arbetsgivare så innebär milersättning på 18,50 kr att de pengarna går rakt ner i fickan.

Äger man själv företaget (AB, enskild firma eller HB) är det den gällande marginalskatten som avgör hur mycket milersättningen är värd. Har man t.ex. en marginalskatt på 50 % (den del man får betala i arbetsgivaravgifter och inkomstskatt på senast intjänad 100-lapp) så blir milersättningen värd 9,25 kr.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 15

2012-09-30, kl 14:36

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Frågan är inte hur mycket avdraget är värt enl. "stifors inlägg", utan hur mycket man kan ta ut. Företaget som det gäller är ett AB. Schblonen är i dagsläget 18,50 kr per mil, detta är den skattefria delen. Du kan ta ut en högre ersättning men då blir överskottet beräknat som lön.

När du tar ut bilersättning som du anger på lönebeskedet så bokför du följande i din redovisning;
K 1930 och motkontot blir D 7331 Skattefri bilersättning.

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 15

2012-10-02, kl 16:12

stifor

stifor

Inlägg: 386

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Frågan är inte hur mycket avdraget är värt enl. "stifors inlägg", utan hur mycket man kan ta ut.
Mvh Thomas



Jag tror definitivt att det är av intresse för frågeställarna i den här tråden att få veta vad den bilersättning man kan göra avdrag för i den egna verksamheten i realiteten är värd.

Det kan ju vara så att man väljer att inte nyttja sin egen bil i rörelsen ifall man utifrån denna information anser att den faktiska ersättningen är för låg.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 15

2012-10-02, kl 17:43

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Citat:

Ursprungligen postat av: stifor

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Frågan är inte hur mycket avdraget är värt enl. "stifors inlägg", utan hur mycket man kan ta ut.
Mvh Thomas



Jag tror definitivt att det är av intresse för frågeställarna i den här tråden att få veta vad den bilersättning man kan göra avdrag för i den egna verksamheten i realiteten är värd.

Det kan ju vara så att man väljer att inte nyttja sin egen bil i rörelsen ifall man utifrån denna information anser att den faktiska ersättningen är för låg.

Du lägger en värdering på frågeställaren utan att denne har uttryckligen vilja veta värdet av avdraget.

Läs frågeställarens inlägg och svara på frågan och inte komplicera med svar som inte har efterfrågats!
Det är min åsikt i detta.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 15

2012-10-02, kl 18:59

stifor

stifor

Inlägg: 386

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Du lägger en värdering på frågeställaren utan att denne har uttryckligen vilja veta värdet av avdraget.

Läs frågeställarens inlägg och svara på frågan och inte komplicera med svar som inte har efterfrågats!
Det är min åsikt i detta.



Thomas, jag citerar det du nyligen själv skrev i en annan tråd efter att du hade svarat på något annat än vad frågan gällde: "En generell information som är ett förtydligande av frågan är inte helt fel med tanke på att det är fler personer som vill lära sig av informationen".

Tycker du inte att det kan gälla även i det här fallet (att det kan vara intressant att veta värdet av ett avdrag för de som läser)?

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 15

2012-10-02, kl 19:25

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Nej, det tycker jag inte stämmer med frågan som var ställd, 18.50 är 18,50 och inte 9,25 bara för man har 50% i marginalskatt.

Blandar man in för mycket i ett svar som jag tyckte du gjorde så upplevs detta som rörigt.

I de fall frågan är enkel att svara på så är ett specifikt svar att föredra.

För att svara på alla de frågor som dyker upp här på forumet så måste man kunna vara lite pedagogisk och svara lite mer generellt för att tillgodogöra en bredare krets då det är befogat.

Mvh Thomas

redovisningskonsult-balans.se

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2