Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Export & Import

Alibaba.com

Inlägg 1 av 13

2010-03-23, kl 16:43

username

cecilia
moberg

Inlägg: 3

Alibaba.com

Måste man ha ett registrerat företag för att få handla där? Det kanske man behöver vid import alltid, eller?? tips på andra bra sajter?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2010-03-23, kl 20:29

username

Glenn
Karlsen

Inlägg: 5

Nej vet att det går att handla av vissa producenter utan företag. Vet dock inte om det var undantag. Men provvaror osv ska gå att handla utan företag.

Glenn Karlsen @ www.smartprodukt.se || www.webbrum.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2010-03-24, kl 06:15

M1234rt

M1234rt

Inlägg: 65

Cecilia, var väldigt försiktig på sådana siter. Det finns enormt många oseriösa aktörer där och framför all många mellanhänder som gör affärerna mer osäkra. Om du kan, sök upp företag som gjort affärer med säljaren först så att du kan få referenser, handla inte med mellanhänder och betala inte förrän du fått varan, med andra ord använd "letter of credit". Mer info om letter of credit hittar du här http://sv.wikipedia.org/wiki/Remburs

Jag höll själv till på Alibaba och Tradekey ett tag för två år sedan men det var bara negativa upplevelser och så mycket lurendrejeri att man knappast kan tro att det är möjligt.

låt mig inte avskräcka dig, var bara försiktig

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2010-03-24, kl 06:53

mikaely2a

mikaely2a

Inlägg: 71

I Kina sa tror jag dom inte kommer bry sig om du har registrerat foretag eller inte, sa lange du betalar. Vid ovriga delar av importen ar det daremot bra att ha registrerat foretag.

Finns flera liknande handelsplatser med lika inriktning, men samma foretag figurerar ofta pa alla. Prova att soka pa google sa kommer du hitta flertalet.

Som Mikael sager i tidigare inlagg sa finns det en del oseriosa aktorer, ofta kravs en ordentlig kontroll av varan pa plats i Kina for att se att man verkligen far vad man bestaller.

Lycka till!

Mikael Hansson
COO (Chief Operation Officer)
Yourlink2asia

Phone : + 46 (0)8 559 236 49
Email : [email protected]

Web : http://www.yourlink2asia.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2010-03-24, kl 14:16

username

cecilia
moberg

Inlägg: 3

Guld värt för era svar! Om jag fattat det hela rätt, så är inte alibaba något att satsa på, jag vill ju inte bli lurad. Ett stort tack för er respons och hjälpsamhet, tack!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2010-04-02, kl 23:03

username

David
Reiman

Inlägg: 22

AliBaba är den största handelsplats i världen. Så jag tycker att du ska bekanta dig mer med denna sida eftersom de flesta export orienterade företag i Kina och Indien finns representerade där.

Som Mikael&Mikael säger kan du råka ut för oseriösa aktörer där. Men detta kan du råka ut för på alla andra sidor och även offline om du ska importera något.

När det gäller AliBaba - handla endast med verifierade medlemmar där - så kallade Gold Supplier. Specificera så noggrant som möjligt vad du är ute efter när du kommunicerar med säljare. Annars är det stor risk att du inte får det som du hade förväntat dig. Betala aldrig via Western Union. De har också lanserat ett slags webshop - AliExpress där du kan handla ganska säkert utan att bli blåst.

Du kan börja med att registrera dig där och skapar "buying lead" - ett offert förfråga där du ska specificera i detaljer vad du är ute efter, samt kan även skriva dina villkor. Sedan är det bara invänta en massa brev från säljare och börja sortera bort de och försöka hitta det du verkligen söker.

Själv hade jag arbetat via AliBaba och gjort inköp från Indien och Kina sedan flera år tillbaka utan några större problem. Det enda som hade hänt ett par gånger är att varuproverna var av dålig kvalité samt att leveranstider överskreds. Men sådant hör till affärer, enligt min åsikt.

Om du vill så kan jag hjälpa dig eller åtminstone försöka ge några tips - mitt område är hälsa&skönhet.

Halsoplaster.se - Hälsoplåster med enbart naturliga ingredienser. För dig som vill bibehålla en god hälsa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2010-04-03, kl 15:00

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Man måste inte ha företag/bolag för att handla genom nätverket Alibaba.com men en varning är på sin plats. Kina har inte mycket till "affärskultur" utvecklad vilket innebär att det är helt ok att blåsa folk utan att nån åker dit. Själv blev jag blåst på runt 200.000 för ett par år sedan - Pengar som förhalades, och slutligen försnillades bort. Litet fick jag igen genom att betala handelskammaren 8000:- för ett "hembesök" hos försäljningschefen och jag kunde senare rädda ca 100.000 genom varor jag fick i kompensation. För Kina gäller att man MÅSTE besöka fabriken, träffa folk, etablera fysisk kontakt eftersom ett handslag är mer värt en ett kontrakt...

Ett trick är annars att söka upp kinesiska företag som etablerat sig i USA och importera därifrån istället - Samma låga priser men mindre krav på stora kvantiteter, samt att USA/Kinesiska företag är rädda att förlora anseendet så där går man säker - Dessutom är det förhållandevis lätt att lagsöka/kräva företag eller personer i Staterna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2010-04-21, kl 16:43

username

Nicklas
Nilsson

Inlägg: 12

Hej,

Har en affärsidè som jag och många närma mig tror på. Affärsidèn går ut på att importera en produkt från kina som jag sedan skall montera till kunden och sälja.

Jag är helt ny på företagande så jag vet inte alls hur det går till.

Jag är registrerad på AliBaba.

Räcker det att jag skickar iväg ett meddelande till de leverantörer jag är intresserad av och frågar efter ett provexemplar av deras produkt? Så jag kan se om det håller den kvalitet och har den funktionalitet jag eftersträvar?

Eller är det mer komplicerat än så?

Om det visar sig att produkten är precis så bra som jag vill, så kommer jag börja importera större mängder och då inser jag att det är dags att starta ett företag och börja på riktigt.

Otroligt tacksam för tips och hjälp!

/Nicklas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2010-04-21, kl 18:37

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Läs mitt tidigare inlägg så inser du att det är mer komplicerat. Provexemplar kan man lätt få från Kina till Kalle Anka priser, men det finns INGET säkert sätt att importera därifrån om du inte känner en gubbe på plats...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2010-04-21, kl 21:04

username

Nicklas
Nilsson

Inlägg: 12

Jo, att man måste ha väldigt goda referenser på företaget eller en gubbe på plats har jag förstått, men att få ett provex är alltså inte mer komplicerat än att man frågar efter det? Då har jag som sagt inte mer att förlora än kalle anka priserna ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2