Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Akut hjälp med bokförning

Inlägg 1 av 8

2012-10-08, kl 02:33

Mangan23

Mangan23

Akut hjälp med bokförning

Hej,
Jag är en ny företagare och jag har gjort mitt bästa med bokföringen men det gick inte särskilt bra. Jag har nämligen blivit kontaktad utav skatteverket som kräver en rättelse!

Hur beräknar jag skatteskulder? Och vilka siffror ur nedanstående bild skall till B14?

Jag har bifogat en bild:
http://i45.tinypic.com/9stdeq.jpg

Tack på förhand,
Magnus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2012-10-08, kl 12:01

hfohrman

hfohrman

Eftersom du verkar bokföra momsen årsvis så skall momsredovisningen av skatt bokas mot eget kapital och inte 2650.

iom det så bör B14 skatteskuld vara 0.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2012-10-08, kl 21:42

Mangan23

Mangan23

Det stämmer att jag ska bokföra momsen årsvis. Jag ska alltså subtrahera tillgångar med momsen?

En annan fråga; uttag eller privata köp, bokförs det på debet i eget kapital?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2012-10-09, kl 09:01

hfohrman

hfohrman

Vad du skall göra är att stoppa in en extra bokföringspost den 31/12. Och den skall flytta 2650 till egen insättning (eget kapital). På detta sätt flyttar du momsskulden till dig privat (vilket ju är riktigt då det är du privat som är ansvarig för skatter i en enskild firma)

Denna ändring påverkar ju B14 som du skrev men även andra balansposter så därför är det bäst att göra ändringen och göra om deklarationen.

Sedan ser jag förvisso att du har en del gammal skit liggande i konton typ 2018. Även det brukar man ju flytta till 2010 vid årsskiftet så 2018 ligger på noll vid årsstart. Förstår dessutom inte dom ingående balanserna på 2611 o 2641. Har du inte städat dom riktigt föregående år?

Vad gäller eget uttag så är det debit i "eget kapital". Privatköp tycker jag du skall undvika. Ta först ut pengarna till ditt privatkonto innan du handlar privat.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2012-10-11, kl 21:07

Mangan23

Mangan23

Nu förstår jag inte riktigt hur det menar med att stoppa in en extra bokföringspost den 31/12. Detta gäller alltså deklarationen för år 2011 som ska ha deklarerats i början av 2012.

Jag överför alltså -35 815 kr till kredit på eget kapital?

Det som ligger i 2018 är en gammal insättning från år 2010, jag antar att det ska till kredit på eget kapital?

Angående dem ingående balanserna på 2611 och 2641 så är jag ganska säker på att de också är från år 2010. Jag har inte städat alls, jag använder ett bokföringsprogram som är kopplat till mitt företagskonto och jag förväntade mig nog att den skulle städa efter sig själv. Men hur gör jag med dem, påverkar det andra siffror om jag låter dem vara kvar? Företaget har varit helt inaktivt år 2012 och ska läggas ner snart.

Tyvärr så har jag redan gjort privatköp och bokfört dom i debet på eget kapital, är det fel eller?

Tack för hjälpen förresten!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2012-10-11, kl 21:38

hfohrman

hfohrman

Citat:

Ursprungligen postat av: Mangan23

Tyvärr så har jag redan gjort privatköp och bokfört dom i debet på eget kapital, är det fel eller?

Är det gjort så är det och bokföres som du skriver. Sedan att jag avråder från detta är väl att detta är en trigger för masen att gräva vidare/djupare vid en revision.
Citat:

Nu förstår jag inte riktigt hur det menar med att stoppa in en extra bokföringspost den 31/12. Detta gäller alltså deklarationen för år 2011 som ska ha deklarerats i början av 2012.

Jag överför alltså -35 815 kr till kredit på eget kapital?

Japp så 2650 blir tom. och summan hamnar på eget kapital.
Och med 31/12 så menar jag 31/12 2011.
Det är ju då man bokför årsboksluten.

Citat:

Det som ligger i 2018 är en gammal insättning från år 2010, jag antar att det ska till kredit på eget kapital?

Gör så.

Citat:

Angående dem ingående balanserna på 2611 och 2641 så är jag ganska säker på att de också är från år 2010. Jag har inte städat alls, jag använder ett bokföringsprogram som är kopplat till mitt företagskonto och jag förväntade mig nog att den skulle städa efter sig själv. Men hur gör jag med dem, påverkar det andra siffror om jag låter dem vara kvar? Företaget har varit helt inaktivt år 2012 och ska läggas ner snart.

Sedan tror jag inga bokföringsprogram gör automatiska årsbokslut så det får man nog fixa själv.

Min reaktion är ju dessutom om momsrapporten blivit rätt för utgående från 2011 är ju 0. Så då har du kanske rapporterat denna skit också som moms för 2011.

Inte så lätt att säga utan att följa hela bokföringen punkt för punkt.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2012-10-12, kl 07:01

Mangan23

Mangan23

Bokföringsprogrammet jag använder heter Speedledger och är kopplat till mitt företagskonto och alla transaktioner, den gör automatiska bokslut och balansrapport etc, men tydligen så är den inte helt automatisk.

Men ingående moms borde väl enkelt kunna räknas ut genom försäljning*0,25?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2012-11-04, kl 11:21

Balansekonomi

Balansekonomi

Hej! Skicka mig en SIE-4 fil så hjälper jag dig!

thomas.bofeldt@telia.com

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat