Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Agent - villkor och annat

Inlägg 1 av 5

2005-07-14, kl 15:46

username

Susanna
Makstin

Inlägg: 41

Agent - villkor och annat

Har en agentur på g, ett utländskt klädmärke. Är det någon vänlig själ här på forumet som vet vilken provision som är "normal" och hur villkoren för agenter vanligtvis ser ut?

Mvh, Sanna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-07-14, kl 22:11

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Det är väldigt olika från bransch till bransch. Provision etc är ju främst beroende på hur lättsåld produkten är, samt vilket omsättning det handlar om.

Kan tyvärr inte så mkt om klädbranschen men att ha ett ordentligt avtal är dock viktigt. Du bör få viss säkerhet så att du vet att du kommer att få fortsätta ha agenturen i framtiden, så att din motpart inte säljer själv efter att du arbetat upp märket.

Det är mycket som ska regleras. Ibland får agenten hjälp med marknadsföringskostnader etc

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-07-15, kl 12:15

username

Emelie
Duroj

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:

Har en agentur på g, ett utländskt klädmärke. Är det någon vänlig själ här på forumet som vet vilken provision som är "normal" och hur villkoren för agenter vanligtvis ser ut?

Mvh, Sanna




Jag har en underklädesbutik, Magic Under ;p
Jag använder en dansk agentur och då går det till så att jag köper in deras varor, en bh kostar ungefär 100-200sek. Sen bestämmer jag själv utpriste i butiken, vanligtvis 2,5-3% i påslag. Vid frakten betalar jag antingen via deras hemsida eller COD (cash on delivery). Med COD kostar det dock 100sek extra. Frakten börjar på 150:- och sedan 10:-/kg.
Hoppas detta hjälpt dig något... fråga gärna om du vill veta något annat.

Mvh Emelie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-07-15, kl 21:17

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du måste väl mena 25-30% påslag. Ingen verksamhet kan gå runt på 2,5% påslag. Även 25-30% är ganska lågt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-07-19, kl 09:29

username

Emelie
Duroj

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du måste väl mena 25-30% påslag. Ingen verksamhet kan gå runt på 2,5% påslag. Även 25-30% är ganska lågt.




Haha jag menade att skriva 250-300% men var för lat ;p Hoppasde på att alla skulle fatta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat