Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Är mina utskick SPAM?

Inlägg 1 av 3

2013-03-05, kl 07:27

AndreasR

AndreasR

Inlägg: 11

Är mina utskick SPAM?

Jag har en frågeställning kring "spam" och Marknadsföringslagen . Jag vill skicka ut inbjudningar till min webbsida till vissa nyckelpersoner. Dock vill jag inte riskera att överträda bestämmelser i Marknadsföringslagen. Jag vill skicka separata mail till personer jag aldrig har haft kontakt med. I mailet ska jag bjuda in dem till min webbsida. Är detta spam??

Jag har läst förarbeten till lagen men är inte helt säker på vad lagstiftaren vill komma åt. Anses mailet oönskat enl. lagen om jag skriver individuella mail till ca 50 st personer??

Någon klok på detta forum som vet eller har erfarenhet?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-03-06, kl 16:46

niklase

niklase

Inlägg: 191

Personen måste ha anmält sig själv till ditt nyhetsbrev, alt. om du köpt upp adresserna och där i villkoret framkommit att personen accepterar mail från andra osv...

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-04-05, kl 10:15

limetree

limetree

Inlägg: 12

Så här är det:
Skickar du eDR (e-postreklam) till privatpersoner, även enskilda firmor, som inte anmält sig eller visat ett intresse för din verksamhet är det spam enligt marknadsföringlagen.

Om du däremot skickar eDR till företag el. juridisk person är det ok. Du kan alltså själv samla egna listor från nyckelpersoner från företagens sidor och skicka till dem. E-brevets innehåll och utformning ska givetvis följa marknadsföringlagen. Man ska även kunna avanmäla sig och din e-postadress ska vara giltig.

Hoppas att det hjälper. Hör av dig om du undrar något mer.

// Andreas
***************************
LimeTree Production
Makes You Visible with Style
------- since 1998 ---------
****************************
www.limetree.se


Andreas H. Lind
***************************
LimeTree Production
Makes You Visible with Style
------- since 1998 --------
****************************
www.limetree.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat