Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ändra ränteutgifter och egenavgifter?

Inlägg 1 av 8

2017-04-03, kl 22:10

alucard136

alucard136

Inlägg: 5

Ändra ränteutgifter och egenavgifter?

Hej.

Min sambos enskilda firma har fått restskatt på överskottet.
Bakgrunden som jag förstår det var att när preliminär inkomst deklaration gjordes så blev fskatt kvittad mot framtida köretsättning till och från arbetet. Hennes fskatt blev därmed 0. Sedan bytte min sambo sitt ordinarie arbete och tjäna för mycket. Därmed restskatt när överskottet tas upp i inkomst dekralationen.

För att göra restskatten mer kontrollerbra har jag fört över alla gemensamma ränteutgifter vid bolån till henne. Då har jag räknat av dem från min dekralationen och lagt till dem i hennes samt skrivit vart de kommer ifrån. Är det korrekt sätt att göra det på?

Nästa fråga gäller hennes egen avgifter. Då fskatt blev 0 så har hon inte betalt några egen avgifter. Ingår då egen avgifterna i den nya rest skatten som kommer i dekralationen eller behöver den betalas separat? Har valt max avdrag för egen avgifter, kommer hon behöva betala för avdraget senare?

Är ovanstående ett ok sätt att reglera det hela på?

Sista frågan, perioiseringsfonder. Som jag förstår det så sätter man av en del skatt för att betala vid ett annat år. Men om jag sätter över, säg 20 000 kr. Vilket i detta fall är max. Då blir där endast en förändring på ca 4000 kr i skatten?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2017-04-04, kl 09:57

stifor

stifor

Inlägg: 386

Hej,

När det gäller avdrag för bolåneräntor är det rätt att göra som du skriver. Ändra dem i era båda deklarationer (du minskar med det belopp du överlåter och ökar sambons avdrag med motsvarande belopp).

Egenavgifter räknas ihop med övriga skatter till ett totalt skattebelopp. Ifall mindre skatt betalats under året kommer skillnaden att bli restskatt.

När maximalt avdrag begärts för egenavgifter kommer det med största sannolikhet betyda att avdraget är större än vad egenavgifterna blir. Skillnaden mellan dessa kommer då att adderas till näringsverksamhetens resultat nästa år.

Avsättning till periodiseringsfond innebär att det beskattningsbara resultatet aktuellt år minskas med avsatt belopp. Hur mycket det förändrar skatten beror på vilken marginalskatt aktuell person har. Nu vet jag inte hur det ser ut i din sambos fall men att en avsättning på 20 000 bara skulle medföra en skatteminskning på 4 000 låter inte troligt - det borde rimligen ha större effekt. Sen ska du tänka på att periodiseringsfonden ska återföras någon gång i framtiden och då ökar skatten det året.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2017-04-04, kl 11:25

alucard136

alucard136

Inlägg: 5

Stort tack för hjälpen. Då är jag på rätt spår.

Gällande egen avgift, för att få en uppfattning om hur stort avdraget är jämfört med egen avgifterna. Räcker det då att jag tar överskottet x 28,97 %?

periodiseringsfond tänkte jag som sista utväg då hon troligen inte kommer få några uppdrag under 2017. Men om man sätter över 20 000. Då innebär det att de 20 000 skall vara åter inom 6 år?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2017-04-04, kl 14:06

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det går inte att ge någon generell procentsats för avdraget gällande egenavgifter, den procentsatsen beror på resultatets storlek. Ifall t.ex. resultatet är 300 000 bör avdraget ungefär vara överskottet * 18,5 %.

Periodiseringsfonder ska återföras inom senast 6 år.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2017-04-04, kl 14:08

alucard136

alucard136

Inlägg: 5

Jag förstår. I detta fallet är överskottet 70 000. Då, 70 000 * 18.5?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2017-04-04, kl 14:35

stifor

stifor

Inlägg: 386

Om överskottet är ca 70 000 hamnar du mer rätt genom att göra avdrag för egenavgifter med överskottet * 17,5 %.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2017-04-05, kl 19:05

alucard136

alucard136

Inlägg: 5

Ok. Då ska du ha ett stort tack för hjälpen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2017-04-05, kl 19:05

alucard136

alucard136

Inlägg: 5

Ok. Då ska du ha ett stort tack för hjälpen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat