Citat:
Ursprungligen postat av: ApoX
Hur funkar detta egentligen ?
Är det så att jag själv köper in alla produkter jag ska sälja eller finns produkterna fortfarande hos de som tillverkar/äger produkterna ?
Om det är så att jag måste ha ett lager, ska jag då betala för alla produkterna direkt eller betalar man efterhand som man säljer produkterna ?
Tacksam för svar!
Hej,
Det vanligaste är att när du är återförsäljare till en leverantör, så köper du in varorna från leverantören, lagerhåller dem själv och du säljer sedan dem vidare.
Ovanligt undantag är när leverantören håller ett konsignationslager hos dig, och du plockar ur det lagret varefter du säljer produkter. Det är ovanligt och mycket mer komplicerat att sköta än man kan tro. Strikta regler för att hålla lagret separat från annat lager, kontroll och rapportering av lagerförändringar m.m..
När du köper varor från en leverantör är det ofta så att du som nystartat företag får betala i förskott eller direkt vid leverans. Kan dock också vara så att du får betalningstid på 30 dagar eller mer eller mindre. Och efter att du varit verksam en tid, är det vanligt i Sverige att du får 30 dagars betalningstid från leverantörer.
När du startar en ny verksamhet kan du, om det är marknadsmässigt möjligt , försöka att sälja produkterna till dina kunder med en kortare betalningstid.
Kanske 10 eller 14 dagar. Då får du ner kapitalbehovet en del, eftersom du inte har lika mycket pengar låsta i ditt lager.
Om leverantören inte tidigare sålt på din marknad , skall du prata med denne och
försöka få särskilda rabatter, introduktionserbjudanden, lageruppbyggnadsrabatt, annonsstöd, m.m., m.m. för att du skall få en mindre betungande start. Detta skall du inte missa att försöka.
Ett inte helt uttömmande svar, från en som byggt upp många återförsäljarnät.
kallegula