Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

? kring nya ägare + AK + Kapital

Inlägg 1 av 2

2006-09-19, kl 11:29

username

Medlem
#35446

Inlägg: 9

? kring nya ägare + AK + Kapital

Företaget idag är ett AB ägt av 3 personer 35,35,30%. AK 100´000.

Ett nytt bolag kommer att startas och verksamheten kommer att flyttas till det nya, distributionsbolaget, med ytterliggare 4 ägare totalt 7 st,

Verksamhet: Unik produkt import med exclusivitet för Norden, trolig omsättning inom 5 år, 40-60 milj sek.
1 år 10-15 milj, marg, ca: 25% till säljare, som sedan har marg 20-25% ca: 60 säljare i norden. produkt värde tioll konsument 5000-20000 år 1, upp till 150´000 år 5, per enhet, minimum för säljare 5 enheter.  


vi behöver ca: 3-5 milj i kapital och är inte överens om hur detta skall finanseras, och hur ägarstrukturen skall vara.

Olika förslag har givits de nya ägarna.

1. 14% i bolaget kostar 500´000 som läggs som AK, lägre % kan köpas men max 14% vilket betyder att vi kommer att ha ett högt AK, som leder till att ´banken blir glad samt att vi kan få tillgång till LC,  Aktier som blir över säljs till folk som är intresserade och tror på idén,

2. 14% i bolaget kostar 500´000, 28% av detta binds som AK, resterande lånas in från ägaren. minimum 1 milj sek i AK. övrigt likt ovan.

3. 14% i bolaget kostar 500´000, AK på 300 tkr, resterande lånas ut från ägaren, kontrakt skrivs med ägarna att om banken kräver visst AK måste ägarna höja sitt bundna AK. övrigt som ovan.

Bolaget behöver kapital omgående. finaserat från intressent eller ägare spelar ingen roll. 50% av de tilltänkta ägarna är berädda på att låsa 500 tkr i AK, övriga är motståndare.`???

Någon som vet en bra revisor som kan eller kan du? bolaget jobbar med import från tredjeland idag framtiden innehåller export samt tillvekning, allt inom samma segment.

Tacksam för svar,  Petter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-09-19, kl 14:39

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag måste säga att jag förstår inte problematiken, jag tycker du börjar från helt fel ända.
Ett AB bildas genom att ett antal personer avsätter en summa pengar för bolagets räkning och av bolaget därefter i utbyte mot pengarna får aktier/andelar i bolaget. Eftersom bolaget om jag förstår det rätt inte ens finns idag så kan det ju inte kosta något att köpa andelar i det, däremot kan man satsa mer eller mindre till aktiekapitalet.
Vill ni ha ett AK på 3,5 miljoner (vilket verkar helt sanslöst om jag får ha en helt personlig åsikt) så ger bolaget ut ex 35000 aktier á 100 kr eller 3500 aktier á 1000 kr och så köper den som vill så många aktier han önskar. Vill ni ha AK:t lägre så ger ni ut mindre aktier men om bolaget behöver mycket kapital så är det ju fritt fram för den som vill att låna pengar till bolaget.
Hur de lånen sedan ska återbetalas kan man ju reglera avtalsvägen om man nu vill försäkra sig om att inte någon kan ta ut alla sina inlånade pengar på en gång

Inläggets betyg
Svara Svara med citat