Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

?Bokföring-resultat-egen insats

Inlägg 1 av 6

2006-10-18, kl 14:37

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

?Bokföring-resultat-egen insats

Hej!
Om jag handlar något till min firma för ex vis 3000+moms för mina "egna" pengar. Sedan bokför jag det som ett köp som firman gjort. Om Nu inte firman har några pengar så blir det ju så att det står minus i resultatet. Är det nu så att jag ska bokföra detta somett lån till firman eller är det ok att resultatet är negativt??? Känns lite rörigt att förklara, hoppas att någon förstår!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-10-18, kl 19:15

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Vilken typ av företag har du. ?

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-10-18, kl 20:09

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Enskild firma!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-10-25, kl 17:02

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Du kan bokföra inköpet som en egen insättning 2018 i kredit och varukostnad 4010 samt moms 2641 i debet. Resultat påverkas givetvis negativt.

Ulf

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-10-25, kl 22:04

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Ok, tack för svar! Men den egna insättningen kan jag väl "plocka tillbaka" så snart det går, det är väl att anse som ett lån??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-10-26, kl 12:43

stifor

stifor

Inlägg: 386

Ja, då gör du ett eget uttag (konto 2012).

Dessa egna insättningar och egna uttag har sedan inget med resultatet i din enskilda firma att göra (resultatet är intäkter minus utgifter oberoende av hur mycket pengar du tar ut).

Däremot kan uttagen ha betydelse för hur mycket skatt du ska betala, de påverkar nämligen hur mycket du kan avsätta i expansionsfond.

Bokföringsprogrammet eFRedo håller koll på det här och visar hur du ligger till skattemässigt.

Du hämtar eFRedo från www.enskildfirma.nu 

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat