Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inlägg 1 av 6

2005-01-26, kl 20:05

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är ingen skatt på traktamente. du har väl också kvitton på boende annars finns det regler för det med beroende på var du var, i Sverige eller utomlands är det utomlands kan man välja olika sätt antingen faktisk kostnad eller ett halvt basbelopp för boendet.
Lars
lars_arenander
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-01-29, kl 17:36

Homann

Homann

Inlägg: 49

Vad du fakturerar din kund bryr sig inte Skatteverket om, däremot får du sedan dra av vissa schablonbelopp beroende på var du var, övernattning, om måltider ingåck med mera. Tex, om du gör ett jobb i Finland och är bort en hel dag och natt. Din firma betalar då flyget, taxi och hotellet, och de går då som 5800 Resekostnader tex. Sen så får du i din deklaration (ruta 806 på N1) dra av ytterligare 485:- i detta fall (normalbelopp beror på land). Eftersom hotellet tillhandahöll frukost och du är ärlig, så borträknas det så du får dra av 0,9 x 485:-, dvs du får bara dra av 437:-.
Inom Sverige är det 200:- per natt för 2005, om jag inte minns fel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-01-30, kl 23:07

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag kan ha fel, men om man inte kan välja bort frukosten så ska den inte ingå samma sak gäller eller gällde för flyg.
Det är inte säkert du vill eller kan äta frukost just då eller du kanske sover över fukosten, eller vill inta frukosten på ett helt annat ställe.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-02-03, kl 19:28

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Är dom faktiska kostnaderna större än normalbeloppet får man dra av det.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-04-09, kl 09:08

username

Pietro
Diont

Inlägg: 2

HEJ. Førstår jag det riktigt. En kund till mig ber mig åka till Finland. Jag betalar resa och hotell och fakturerat sedan dem hela beloppet. Får jag dra hela beloppet i som Reskostnader i min Enskilda Firma plus utlandstraktamente trots att jag fått beloppet betalt av min kund? // Pietro

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-04-10, kl 12:39

username

Pietro
Diont

Inlägg: 2

Fortsættning:
Det belopp jag fakturerar min kund (=reskostnaderna) måste jag væl ta upp som intækt in i mitt føretag och skatta på? Eller ? // Pietro

Inläggets betyg
Svara Svara med citat