Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inlägg 1 av 5

2004-12-28, kl 22:52

username

Åsa
Sundeman

Inlägg: 62

Hej,

du ska inte bokföra någon moms alls på detta!!!

Hade du däremot importerat en vara från USA som du betalat införelsemoms på ska du ta upp det i bokföringen.

Hoppas det var till hjälp!

Åsa

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-12-29, kl 14:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Att köpa plats på ett Webbhotell tillhör den typen av tjänster som brukar betecknas som §7-tjänster i momshänseende. Paragrafen har funnits länge men det är inte förrän nu med en allt större internethandel som det blir vanligare och vanligare att man hör talas om den och att det hänvisas till den i regler.
När det gäller den här typen av tjänster så hanteras momsen olika beroende på var köparen coh säljaren befinner sig och dessutom beroende på om köparen och säljaren är privatpersoner eller företag.
I detta fallet ska du som näringsidare deklarera tjänsten såsom om det är du som omsatt den i Sverige. Beloppet på själva "platshyran" ska stå med som momspliktig omsättning i Sverige, utgående moms (som du får räkna ut storleken på) ska redovisas som utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet men också som avdragsgill indående moms. Det blir alltså ingen moms att betala men värdena ska redovisas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-01-02, kl 21:06

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nej, inte rätt. Din kostnad blir vad du betalar, alltså ska 150 kronor bokas även i debet på 6540. På 150 kronor är momsen 37,50. Det beloppet ska du boka dels i kredit på 2614 men också i debet på 2640 (alt 2641). Som du ser får du här lika mycket utgående som ingående moms ock alltså inget att betala utan en ren "pappersåtgärd".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-01-05, kl 20:21

Homann

Homann

Inlägg: 49

Karin,
Hur hinner du med att svara på allt? Mycket förnämligt, tack skall du ha.

Just denna situation är jag i, och jag frågade runt på skattemyndigheten, men de sa att man inte skulle redovisa någon beräknad moms, så det har jag inte gjort. De kanske inte kan sina egna regler, vilket inte är så konstigt. Misstänker att det inte blir något skattetillägg om det kommer fram i dagen?

Förresten, jag förstår det som att det är bäst att hoppa över fyllnadsinbetalningar i februari året efter inkomståret. De pengarna ligger ju till grund för nästa års räntefördelning, vilket ger en hel del om man tjänar bra med pengar.

Magnus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-01-10, kl 19:27

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nej, säkert inget skattetillägg eftersom det inte är några pengar du skulle betalt. Oftast när man ringer SKM så hamnar man hos de som inte är så insatta i de lite knepigare frågorna, det gäller att försöka hitta en ingång någonstans så man kan få direktkontakt med en kvalificerad handläggare och slippa gå genom växeln.
En intressant tanke med att hoppa över fyllnadsbetalningen för att få högre underlag till räntefördelningen. Principen är ju riktig men man måste också ta hänsyn till att räntan på skatten inte är en avdragsgill kostnad. Räknar man sedan på beloppen så kanske det lönar sig ändå. Skulle man inte fyllnadsbetala så finns ju faktiskt pengarna med i underlaget för räntefördelningen under två år och dessutom i underlaget som gör det möjligt att avsätta till expensionsmedelsfonder.
Hur jag hinner svara på allt? Just nu har jag varit rätt aktiv men det han väl skyllas på rastlöshet över julledigheten. Är man van att alltid arbeta blir ett par lediga dagar rätt stressande. Dessutom så kan man ju alltid hoppas att några smulor från den rike mannens bord faller ner över oss redovisningskonsulter om era företag går bra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat