Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Inlägg 1 av 9

2004-11-21, kl 20:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man tullar in varor som kommer utanför EU, om det är tull, moms tas ut före utlamnandet om man inte är hemtagare. Jag skulle tro att samma regler gäller i Danmark. Dessutom momsen kvittas vid försällning så jag förstår inte vitsen med frågan.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2004-11-22, kl 17:43

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag tror mig ha hört talas om detta och jag undrar om inte det är under utredning hos polisen.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2004-11-23, kl 15:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Momsen påverkar inte priset till kunden. Om varans inköpspris är 100:- är momsen 25:-. visserligen betalar du 125:- vid köpet men de 25:- får man tillbaka av staten så priset är fortfarande 100:- alltså gör inte momsen varan dyrare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2004-11-25, kl 10:34

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Oj oj oj så svart det blev. Om du köper en vara för 100:- och inte tullar eller betalar införselmoms och sedan säljer den för 200:-, menar du då att du har tjänat 100:- på affären. Vart tog då momsen på försäljningen vägen? Att du inte tänker redovisa moms när du köper innebär väl inte att du också tänker sälja svart?.
En korrekt affär med resultat 100:- = Inköp 100:- + moms 25:- till tullveket. Försäljning 250:- varav 50:- moms. Betalning till staten 25:- (mellanskillnaden mellan utgående och ingånde moms). Din vinst på affären 100:-
En affär utan att redovisa införselmomsen och med resultatet 100:- = Inköp 100:-. Försäljning 250:- varav 50:- moms. Betalning till staten 50:-. Din vinst på affären 100:-
En affär utan att redovisa införselmomsen och med försäljningspris 200:- = Inköp 100:-. Försäljning 200:- varav 40:- moms. Betalning till staten 40:-. Din vinst på affären 60:-
En affär utan att redovisa något överhuvudtaget med försäljningspris 200:- = Inköp 100:-. Försäljning 200:- . Betalning till staten 0:-. Din vinst på affären 100:-
Som du ser så är det inte huruvida du betalar moms eller inte på inköpet som påverkar priset utan om du tänker begå ytterligare skattebrott och inte redovisa försäljningen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2004-11-29, kl 13:30

username

Munis
Kanani

Inlägg: 1

johndaniel:

Kan du vara vänlig och mejla mig mer info om de kryphål du har hittat...... Letar själv efter sånna "kryphål".

[email protected]

Tacksam för snabbt svar! :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2004-12-03, kl 20:53

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

Är det inte så här: Om man köper en vara, säg i USA, och tullar in den i sverige måste man betala moms. Men om man skickar den som begagnat gods (du ber han som skickar varan att bryta förpackningen) så slipper man momsen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2005-01-25, kl 10:47

username

Carina
Karlsson

Inlägg: 14

jag är också intresserad jag ska köpa grejor från usa .
till mig själv och är intresseard av att inte betala moms och skatt när dom kommer till sverige jag ska ju inte sälja grejorna . Det blir ju dyrt att ta ín om man ska betala i sverige också

mvh ninna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2005-03-05, kl 23:45

username

Mo
Moe

Inlägg: 6

om nån har tips på kryphål i systemet hör av er, jag har oxå lite tips och trix
mail: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-03-08, kl 23:37

speedcomab

speedcomab

Inlägg: 5

E det svårt att förstå!?
Enda sättet att slippa momsen är att begå skattebrott .
Vi säger att du lyckas ta in en vara för 100 kr utan att betala momsen i tullen,så måste du ändå betala moms på försäljningen (du får inte som företag sälja saker utan moms) enda sättet är att sälja det svart!
Därför e det helt meningslöst att försöka smussla in grejor som du ska sälja ärligt för den momsen du betalar i tullen får du dra av från momsen vid försäljning!!!
Det finns inga lagliga genvägar!!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat